Mondiaal chauffeurstekort, enkele cijfers

Het tekort aan chauffeurs is een wereldwijd probleem, waar loonsverhoging maar deels een oplossing voor is. Jongeren durven het chauffeursvak niet meer aan, het zijn ouderen die de bloedsomloop van de economie, het wegvervoer,  gaande houden.

De gemiddelde leeftijd van de Europese vrachtwagenchauffeur bedraagt 47 jaar. Daarmee is Europa wereldwijd recordhouder wat betreft oude chauffeurs, blijkt uit cijfers van de IRU. Deze instantie schat dat het chauffeurstekort in Europa is opgelopen tot 42%. Dus bijna vier op de tien trucks blijft dan staan. Roemenië komt nu 71.000 chauffeurs tekort, Polen en Duitsland ieder 80.000 en het Verenigd Koninkrijk 100.000. In Nederland komen we met ruim 10.000 chauffeursvacatures eigenlijk nog goed weg.

Buiten Europa

Maar het probleem blijft allerminst beperkt tot Europa. Zo komt Mexico 34.000 chauffeurs tekort en China zelfs 1,8 miljoen chauffeurs. Opvallend is volgens IRU dat er nog altijd weinig vrouwen een vrachtwagen willen besturen en dat ook jongeren een kleine minderheid vormen in de leeftijdmix. Bij het wegtransport is het aandeel jonge chauffeurs niet meer dan zes à zeven procent. Bij de touringcars is het niet meer dan drie procent.

Hoger loon

De cijfers zijn inmiddels zo alarmerend, dat een hoger loon een chauffeur natuurlijk wel verleidt, maar dat het niet echt leidt tot de komst van tal van jongeren die op een leuke manier wat willen gaan verdienen. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3347 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.