Iveco: Eerst verzelfstandigen, dan elektrificeren
Truckfabrikant Iveco wordt verzelfstandigd door moederbedrijf CNH Industrial. Diverse pogingen om Iveco te verkopen aan bijvoorbeeld een nieuwe Chinese eigenaar, mislukten. CNH Industrial stoomt Iveco klaar voor een beursgang.
CNH Industrial treedt hiermee in de voetsporen van Daimler en Volkswagen. Deze fabrikanten verzelfstandigden hun truckdivisies ook recentelijk. De bedoeling is dat aandeelhouders Iveco als een start-up beschouwen wanneer de beursgang een feit is. Om die reden benadrukt de Iveco-directie dat het bedrijf zich na de verzelfstandiging cq beursgang richt op elektrische trucks. Het gaat hierbij zowel om batterij-elektrische trucks als om waterstoftrucks. Deze worden in Ulm en Phoenix ontwikkeld samen met het Amerikaanse Nikola. Daarnaast blijft Iveco speciale voertuigen bouwen voor brandweer en defensie alsmede aandrijflijnen. Volgens topman Gerrit Marx richt Iveco zch op Azië om ook daar een partner te vinden om mee op te trekken.
Analisten schatten de beurswaarde van Iveco op vier miljard euro. Iveco zegt dat het in 2023, dat is bijna over een jaar, een volledig aanbod elektrische bussen zal introduceren. Een jaar later volgen de eerste elektrische trucks en in 2024 wellicht de eerste waterstoftruck. Het bedrijf vertelt aan analisten dat het goed zal zijn voor een omzet van 17,5 miljard euro rond het midden van dit decennium. Dat komt neer op een jaarlijkse groei van vijf procent sinds 2019.