Investeren in chauffeurs bepaalt het succes

Niet alleen in Nederland, maar juist ook in de landen om ons heen weerklinkt de sterke vraag naar chauffeurs.

Er zijn diverse bedrijven in Nederland die auto’s stil hebben staan, en die charters inhuren uit bijvoorbeeld Duitsland om de breed beschikbare vracht vervoerd te krijgen. Dit probleem is zo mogelijk nog urgenter dan levertijden op nieuwe trucks of trailers.

Het Brexit-effect heeft desastreus uitgewerkt op het Britse wegvervoer. Maar de Britten zien ook wel dat het chauffeurstekort in andere landen minstens zo erg, zo niet erger is. Het interview in deze editie van Aftersales Truck met Kuipers Logistics laat zien hoe belangrijk het is om chauffeurs binnenboord te houden. Met een bedrijf dat zo’n 35 trekkende eenheden heeft, is het nog betrekkelijk eenvoudig om de chauffeursgroep als familie te beschouwen en nadrukkelijk rekening te houden met het feit dat ze naast een baan, ook een leven hebben.

Bij lang niet alle bedrijven gaat het zo, zeker niet als ze almaar groter worden. Nog recentelijk vernamen we dat er nog steeds bedrijven zijn die door chauffeurs gedeclareerde wachturen bij bijvoorbeeld laadadressen of in files achter ernstige ongevallen, schrappen en dus niet willen betalen. Dat dit leidt tot personeelsverloop, hoeft niet nader te worden toegelicht, denk ik.

Basisloon

Steeds meer chauffeurs willen in deeltijd werken, zeg vier dagen in de week. Maar de verdiensten zijn dan minder dan in andere beroepen, waar je zeker elke avond thuis bent en ook nog in het weekend. Wanneer een chauffeur minimaal evenveel verdient als in andere vergelijkbare beroepen, dan zou dat al schelen. Maar de trend is, en daarmee zijn we terug bij Brexit, dat vervoerders dieper in de buidel moeten tasten om voldoende personeel op de trucks te kunnen inzetten. Dat is terecht vanwege de meer onregelmatige werktijden. Met name aan chauffeurs in nachtdiensten is gebrek. De rekening zal echt moeten worden doorgeschoven naar verladers, die vaak enerzijds vervoerders tegen elkaar uitspelen en anderzijds sustainability-jaarverslagen presenteren aan hun aandeelhouders. Dat kan natuurlijk niet. De hele keten moet duurzaam zijn. Toevallig speelt de chauffeur in de logistieke keten de meest cruciale rol. Vervoerders en verladers hebben hier de schone taak om campagne te voeren voor een beter imago van het chauffeursberoep.

Er zijn steeds meer bedrijven die de nu genoemde tekorten aan personeel serieus willen oplossen. De oplossing is dus niet alleen hogere lonen, dat gebeurt inmiddels wel, maar beseffen dat investeren in personeel ook een tijdkwestie is, zoals evaluatiegesprekken, de Code 95 en zo voort. Wie dat het beste kan, en daarvoor zijn niet altijd grappige filmpjes met ronkende V8-en nodig, maakt de beste kans op een succesvolle bedrijfsvoering. Zo’n ondernemer zal dan makkelijker kunnen verkopen dat de chauffeur nog even moet doorrijden in een wat oudere truck, omdat de nieuwe weliswaar besteld is, maar door onderdelentekort nog even niet geleverd kan worden.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.