Het moet strakker

Nu vrijwel alle grote fabrikanten, van trucks en trailers, te kampen hebben met leverproblemen tekent zich een duidelijk beeld af aan de horizon: langer doorrijden met het materieel. Maar die truc gaat alleen op bij vervangingsinvesteringen en niet voor uitbreiding. Wat dan te doen? Meer uren gaan er niet in een dag en een extra chauffeur in de cabine is onvindbaar. Dus, wat te doen?

In één woord heet de oplossing efficiency, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een ouder park vraagt meer onderhoud, wat goed is voor de werkplaatsen die leven van de uren en de gemonteerde onderdelen. Het is goed voor de toeleveranciers die die werkplaatsen bedienen. De vervoerder ziet echter bij een ouder park de beren op de weg van meer werkplaatsuren en dus minder zogenoemde uptime. Hoe breng je die uptime omhoog? De balans vinden tussen preventieve en noodzakelijke onderhouds- of reparatiewerkzaamheden is een ware kunst. Te veel preventie kost tijd en geld, maar te weinig kost meer. Veel meer. Ongeplande stilstand, problemen met de verlader en diens eindklant. Dat is meer onacceptabel dan een te vroeg vervangen remschijf of -trommel.

De doelstelling van elke transporteur is om tegen zo min mogelijk kosten zo veel mogelijk te vervoeren. Het resultaat: tevreden klanten die terugkomen voor meer. Om dat te bereiken moeten er voldoende chauffeurs zijn, een gezond wagenpark en voldoende lading voor de heen- en terugreis. Open deuren, inderdaad. Die zoektocht naar efficiency is in de praktijk vergelijkbaar met de circusartiest die meerdere draaiende borden in de lucht probeert te houden. Alleen door continu de juiste borden een zwieper te geven lukt dat. Sturen op cijfers in ondernemersjargon.

Niet voor niets zie je de grote spelers groter worden door fusies en overnames. Zie je ook kleinere spelers bij elkaar kruipen voor samenwerking of toch die fusie/overname. Met de huidige schaarste van personeel en materiaal, de hoge brandstofkosten en de hoge inflatie is een perfecte storm ontstaan die elke ruime voor inefficiency tenietdoet. Wie de dagelijkse cijfers niet paraat heeft zit blind achter het stuur.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.