HAVI streeft naar zero-emissie met elektrificatie

Logistiek dienstverlener HAVI wil het liefst de gehele logistieke operatie emissievrij uitvoeren, zegt operationeel manager Michiel Degen. Dat lukt nog niet, maar met het volledig elektrisch koelen van laadruimten en trucks elektrisch de binnenstad in laten rijden is nu een veelbelovend begin gemaakt.

Samen met enkele gerenommeerde toeleveranciers heeft HAVI een door Heiwo ontworpen bakwagen-aanhangwagencombi op de weg gezet, waarbij Scania garandeert dat er elektrisch in de binnenstad wordt gereden en waarbij Carrier Transicold tekent voor de dieselloze koeling. Dankzij de vinding van AddVolt kan er op momenten dat er geen elektriciteit beschikbaar is, toch elektrisch gekoeld worden. Truckdealer Bakker Bedrijfswagens bouwde de AddVolt-batterij op. De daarvoor vereiste expertise heeft deze truckdealer ruimschoots in huis. 

HAVI wil met deze unieke combi de uitstoot zoveel mogelijk reduceren. Daarom werd voor een motorwagen met aanhangwagen met doorlaadsysteem gekozen, waarbij de aanhanger met behulp van een AddVolt-batterij zijn eigen energie garandeert wanneer deze afgekoppeld aan de stadsrand geparkeerd wordt. De korte motorwagen kan dan richting klanten in de binnenstad. Bij het ontwerp van motorwagen en aanhangwagen liep Heiwo er meteen tegenaan dat er korter gebouwd moet worden dan men is gewend. “De totale trucklengte moest onder de 10 meter blijven om toestemming te krijgen om de Amsterdamse binnenstad in te mogen rijden. Deze lengtebeperking in combinatie met een zijlaadklep, ondervouw-laadklep, hybridepakket, ECO Drive-systeem en AddVolt-accupakket die allemaal onder de opbouw een plekje moeten vinden, heeft geleid tot keuzes die ver buiten onze standaard vielen”, zegt Frank Derksen van Heiwo. Kern van de opbouw is dat er een nieuw isolatieschuim werd toegepast dat de isolatiewaarde met tien procent verbetert ten opzichte van wat tot dusverre gebruikelijk is. 

Elektrisch koelen 

Naast een dieselmotorloze koelmachine, type Syberia Twin Cool op de motorwagen en Iceland Twin Cool op de aanhangwagen, heeft Carrier ook een ECO Drive opgebouwd. Op de motor-PTO van de vrachtwagenmotor wordt een hydraulisch systeem gemonteerd dat de 400 Volt generator aandrijft. Het hydraulisch systeem heeft een constante toerenregeling. Hiermee beschikt HAVI over hetzelfde koelvermogen als wat wordt verkregen via het vaste net. Met deze door de vrachtwagen opgewekte elektrische energie worden beide koelinstallaties volledig elektrisch aangedreven en met de recharge van beide AddVolt batterijen wordt de autonomie van deze batterijen geoptimaliseerd.

Carrier Transicold ziet de ontwikkeling van een dergelijke motorwagen-aanhangwagen configuratie als een serieuze opstap naar een nieuwe logistieke trend. “We werken in dit project samen met AddVolt zodat voor HAVI een optimaal werkend systeem ontstaat waarbij de laadruimten altijd perfect op temperatuur zijn en waarbij er indien nodig altijd voldoende energie beschikbaar is.” AddVolt biedt een serie op batterijpakketten gebaseerde energie-management systemen waarbij de traditionele diesel wordt vervangen door een schoon, uitstootvrij alternatief. 

Behalve Heiwo speelde ook truckdealer Bakker Bedrijfswagens een belangrijke rol in het tot stand komen van deze zo goed als emissievrije combinatie. Voor Bakker Bedrijfswagens was het werk voor Carrier en HAVI een mooi proces om beter vertrouwd te raken met de elektrificering van het wegvervoer. Vestigingsmanager Marc Stottelaar legt uit: “We wilden daarom niets liever dan participeren in dit project. Zodoende zijn wij AddVolt- inbouw en -servicepunt geworden.”  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3308 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.