Hartman Expeditie onderweg met LNG

Vorig jaar startte Hartman Expeditie in het kader van de verduurzaming van de vloot een proef met LNG. Naast de bestaande toepassing van elektrische transportkoeling, van HVO en van LZV-combinaties. Vanuit de klanten is er namelijk een stijgende vraag naar duurzaamheid.

Het bedrijf rijdt met groenten, fruit, bloemen en planten naar Scandinavië. Sinds de overname van J.P. Vis & Zn en Brinkman Trans Holland gaat het daarbij om grote volumes. Eigenaar Ronald Hartman is een typisch voorbeeld van iemand met ‘diesel in het bloed’ en aanvankelijk was hij dan ook sceptisch over LNG. De eerste reactie was dan ook ‘Gas is om op te koken’, maar die mening werd echter razendsnel bijgesteld. Na de eerste week rijden met een gehuurde Scania R410 LNG-trekker werd die truck meteen aangeschaft. Ook de Volvo FH op LNG die daarna getest werd, leidde tot de aanschaf van, in dat geval zelfs vier LNG-trucks. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en rijden er naast de Scania en de vier Volvo’s ook twee Iveco S-Way LNG-trekkers. Tijd om de balans op te maken.

Verduurzaming

De resultaten van de door Bigtruck geïnitieerde test met LNG-trucks zette Hartman Expeditie op een koers die volledig past in de verduurzaming van het transport. Door met de LNG-trekkers vooral te gaan koppelen in Duitsland en door ze intensief in te zetten ontstond er een sluitende businesscase. De aanzienlijk hogere investering in LNG-trucks wordt gecompenseerd door de lagere brandstofkosten en het Maut-voordeel. Het vereist echter wel strakke planning in verband met de schaarse tankstations en de beperkte actieradius van de trucks. Een ander punt van aandacht is de opleiding van de chauffeurs. Die moeten namelijk wel weten wat ze wel, en vooral niet moeten doen met zo’n truck en bovendien moeten ze in het bezit zijn van een certificaat.

LNG tanken is een punt van aandacht. Chauffeurs krijgen instructie aan de LNG-pomp bij Pitpoint.

Actieradius

Een belangrijk punt van aandacht is de actieradius van de LNG-trucks. De tank leeg rijden is geen optie. Leegrijden betekent afslepen met de nodige extra kosten tot gevolg. Met name bij de Volvo FH op LNG blijkt de actieradius in de praktijk beperkt. Aanvankelijk werd ervan uitgegaan dat de Volvo’s 1000 kilometer ver zouden kunnen komen maar dat blijkt in de praktijk niet te lukken. Door de relatief zware ladingen en de hoge gemiddelde snelheid ligt dat in de praktijk rond de 750 kilometer. De Scania heeft met zijn dubbele tanks de 1000 kilometer noodgedwongen één keer gehaald door een defect tankstation. Dat ging net goed en de truck haalde het Pitpoint-tankstation in Zwolle letterlijk op de gasdampen. De Iveco’s met hun dubbele tanks maken de opgegeven 1600 kilometer bereik ook niet waar in de praktijk. Met 1300 kilometer zijn dit wel de trucks met de grootste range. Bij de lagere actieradius van alle drie merken moet wel worden aangetekend dat de trucks meestal met het maximale gewicht rijden en bij hoge gemiddelde snelheden.

Tankstationperikelen

Een voorwaarde voor de inzet van LNG-trucks is kunnen vertrouwen op een betrouwbare tankinfrastructuur. Doordat de actieradius beperkt is, wordt er strak gepland tussen de tankstations op de route. De eerste maanden waren de trucks aangewezen op een tankstation bij Hamburg maar dat bleek met enige regelmaat buiten werking te zijn. Dat resulteerde soms in tientallen wachtende trucks voor de pomp omdat chauffeurs geen alternatief hadden. Ook andere LNG-tankstations bleken regelmatig buiten werking te zijn. Zo was het gloednieuwe Shell LNG-station op de Belgische grens bij Meer maar liefst veertien dagen achter elkaar gesloten. Overigens klagen de chauffeurs daar ook over de bijzonder krappe lay-out van het tankstation. Vanaf de eerste dag stonden de zwarte bandenstrepen op de gele betonblokken. Alles bij elkaar is het bijzonder teleurstellend dat de LNG-leveranciers hun zaken niet altijd volledig op orde lijken te hebben. Als ze willen dat vervoerders investeren in deze duurzame brandstof dan moet de infrastructuur betrouwbaar zijn. Een mooi voorbeeld daarvan was te zien bij Pitpoint in Zwolle waar tijdens de opstartfase van het LNG-station een tankoplegger stond als alternatief. Pitpoint blijkt ook een uitstekende helpdesk te hebben waar chauffeurs terecht kunnen met vragen. De helpdeskmedewerker kan live meekijken en onder meer de druk in de tanks, ook die van de truck monitoren. Gelukkig komen er steeds meer tankstations bij waardoor er alternatieven ontstaan, maar eigenlijk mag het niet gebeuren dat een chauffeur bij een defect station terecht komt. 

Duurzaamheid gaat verder bij Hartman, met onder meer elektrische transportkoeling.
Met Greenlabellogistics.com draagt de Hartman Groep duurzaamheid uit.
Twee Iveco S-Way LNG-trekkers in de vloot.

Brandstofverbruik

Sinds de ingebruikname van de zeven LNG-trucks heeft Hartman Expeditie een nauwkeurige administratie bijgehouden van het verbruik van de trucks. Belangrijk hierbij is wel te melden dat de trucks intensief gebruikt worden. Vaak met maximale totaalgewichten en, gezien de aard van het werk met verse waren, met het gas op de plank. Uit de cijfers blijkt dat het afwijkende, en relatief gecompliceerde systeem dat Volvo toepast zijn beloftes waar maakt. De Volvo-trucks halen veruit de beste cijfers. De vier FH460 LNG-trucks rijden tien procent diesel en AdBlue. Dat moet er dus bij opgeteld worden wat grof gerekend neerkomt op een totaalverbruik van 1 op 5 als we de kilo’s en liters bij elkaar tellen. Gedurende het eerste half jaar hebben de Volvo LNG-trucks wel een aantal storingen gehad maar die zijn keurig opgelost door het Volvo-netwerk. De Iveco’s scoren met een verbruik van 3,86 kilometer op een liter behoorlijk minder. 

De Scania is zowel qua bereik als waar het gaat om het verbruik een mooie middenmoter. Overall scoort de Scania G410 een verbruik van 4,3 kilometer op een kilo gas met een bereik van rond de 900 kilometer. Waar het gaat om de service-interval is Scania in het nadeel met 45.000 kilometer, waar de Iveco en de Volvo ruim het dubbele waarmaken. Verder blijkt de Scania bijzonder betrouwbaar over de, inmiddels 310.000, afgelegde kilometers. Belangrijk is ten slotte nog te melden dat de Iveco en de Scania geen diesel of AdBlue nodig hebben. Deze beide merken werken met motoren volgens het Otto-principe, waar Volvo diesel gebruikt voor de ontbranding.

Greenlabellogistics.com

Duurzaamheid gaat bij de Hartman Groep veel verder dan alleen het rijden op LNG. De drie bedrijven binnen de groep voeren samen het logo van Greenlabellogistics.com. Op dit platform wordt de duurzaamheidsstrategie van de bedrijven uitgelegd, compleet met de behaalde besparingen aan CO2-uitstoot. De Hartman Groep loopt hiermee voorop, niet alleen met duurzaamheid maar ook met de communicatie in de richting van de klanten. Voor het onderhoud van de trucks wordt gebruik gemaakt van de diensten van de merkdealers. In de eigen werkplaatsen in Veenoord en Kwintsheul wordt met name klein onderhoud en onderhoud aan getrokken materieel verzorgd. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.