Gezamenlijk de puzzel leggen

De driekoppige directie van Zandbergen Transport uit Limmen realiseerde zich dat ze rond deze tijd bij elkaar honderd dienstjaren bij het familiebedrijf werken.

Tijd om even adem te halen, even terug te kijken en natuurlijk ook vooruit, hoe uitdagend dat in de huidige omstandigheden ook is. “We zijn positief gestemd over de reis die we momenteel met elkaar mogen maken op gebied van verduurzaming. We werken in een geweldige sector die er maatschappelijk toe doet en willen graag ons enthousiasme overbrengen op de volgende generaties.”

Eind jaren tachtig begin jaren negentig kregen Erik, Jos en Frits Zandbergen hun aanstellingen binnen het bedrijf. “Tien jaar later traden we toe tot de directie. We hadden toen zo’n 23 trekkende eenheden. Communicatie gebeurde nog volop via de fax, de telex en de planning ging voornamelijk nog handmatig. De mobiele telefoon was in opkomst”, legt Jos Zandbergen uit. Dat de wereld vervolgens in een flinke versnelling kwam, moge duidelijk zijn. Zandbergen omvat nu een vloot van 430 trekkende eenheden, en zo’n 700 opleggers, bestaande uit tautliners, koelopleggers en kastenopleggers voorzien van automatisch laad-lossysteem. Het bedrijf breidde in 2000 uit naar een forse vestiging in Tilburg en nam in 2014 het Hoogeveense Ambrosius over, waarmee het bedrijf nog weer groeide en er een tweede werkplaats bij kreeg.

Drie speerpunten

De directie onderscheidt nu drie speerpunten die de volle aandacht krijgen: IT, de verduurzamingsagenda met de brandstoffen menukaart en de arbeidsmarkt, zoals Jos Zandbergen het verwoordt. “Geen van die drie heeft meer prioriteit dan de andere. Maar één ding staat vast: als sector hebben we een grotere kasstroom nodig, anders kan deze sector de uitdagingen die op ons en onze concullega’s af komen, niet meer betalen.”

De nieuwe DAF werd vroeg gesignaleerd in het wagenpark van Zandbergen.

Jos Zandbergen legt uit dat hij ten aanzien van personeel een campagne opzet waarbij de chauffeur als vakmens wordt aangeduid. “Word vakmens bij ons, dan beleef je elke dag wat anders, staat de modernste techniek je ter beschikking en zie je het hele land. Toch heel wat beter dan de hele dag op kantoor turen op een beeldscherm en af en toe op de klok, elke dag weer en dan weer in de file naar huis. Ik wil maar zeggen, de sector moet denken in kansen en mogelijkheden en wij gaan daar de komende tijd zeker nog verder invulling aan geven.”

Naast de Zandbergen Academy start het bedrijf met de campagne Van Bevoegd naar Bekwaam en leidt men jongeren op tot: Vakmensen. “Dus niet alleen chauffeur. Kom je als jongere bij ons te werken, dan leiden we je helemaal op zodat je de diverse disciplines, waaronder het rijden en lossen bij de klanten, helemaal in de vingers krijgt.”

Acceptatie HVO100

Ten aanzien van de energietransitie zegt Erik Zandbergen dat diverse elektrische trucks in bestelling staan. “Van drie merken, dus we kunnen beginnen met ervaring op doen. Want het is allemaal nodig, zeker, maar wat het gaat kosten weet eigenlijk nog niemand precies. Zeker nu we ons in een wereld bevinden waarin diesel en elektriciteit duurder zijn dan benzine. Je ziet bedragen op R&O-contracten staan, maar niemand die kan uitleggen waar dat precies voor staat. Het ontbreekt vooralsnog aan expertise en aan ervaringscijfers met deze nieuwe vormen van energie en waar we tegenaan lopen.”

Frits Zandbergen vraagt zich niet onterecht af waarom HVO100 niet op een veel bredere schaal wordt toegepast. “Daarmee bereik je met bestaande techniek en tegen een wat hogere kilometerprijs een CO2-reductie van 89%. Deze brandstof wordt momenteel op aanzienlijke schaal toegepast binnen het bedrijf voor een aantal klanten. Daarmee zouden klimaatdoelen in Europa die het wegvervoer zijn opgelegd, relatief eenvoudig te behalen zijn en een uitstekende oplossing in de transitie om snel resultaat te boeken. Zonder laadstress, laadinfra, etc. De Euro 6 motor is in zijn jongste gedaante al erg schoon en zou nog op HVO100 een prima toekomst voor zich kunnen hebben, zonder dat daarmee milieudoelen gemist worden. Het is mogelijk nog te vroeg om de huidige verbrandingsmotor volledig af te schrijven, mede gezien de mooie prestaties die hiermee in de afgelopen jaren nog geboekt zijn op het gebied van uitstoot.”

Zijn neef Jos vult aan: “Nu moeten we calculatiemodellen afstemmen met de klant en moeten we samen zoeken naar de gewenste uitkomsten voor een sluitende businesscase. En dan heb ik het nog maar even niet over laadinfra. Maar laat ik voorop stellen: onze klanten kijken zeker niet weg van deze problematiek. We zullen deze puzzel gezamenlijk moeten leggen.” Frits Zandbergen vult aan: “Er moet ook een nieuw planningsmodel komen. Niet alleen het laden en lossen van de laadruimte en de rust van de chauffeur, maar ook het juiste oplaadmoment van de accu’s van de vrachtwagen.”

Zandbergen investeert in opleidingen.

Tijdens het gesprek komt enkele keren voorbij dat gevreesd wordt voor een beperkt inzetbaar voertuig, wanneer dit elektrisch is. “We zetten ze in het begin in op vaste routes. Dat betekent ook dat je niet elke keer dezelfde chauffeur erop kunt zetten om afwisseling en variatie voor onze vaklui te kunnen blijven aanbieden”, zegt Frits Zandbergen. “Een ander gegeven is dat wanneer de route gepland is, het vanwege de beperkte actieradius nauwelijks nog mogelijk is om van die route af te wijken of dat je onverhoeds kunt omrijden dan wel lang in de file staat. Dat kan allemaal gebeuren, en de vraag is of de hoeveelheid stroom aan boord in zo’n geval toereikend is. Zijn broer Erik vult aan dat het bedrijf nu een experimentele fase in gaat. “In eerste instantie, begin volgend jaar, beginnen we met enkele bakwagens, alles wat daarbij komt kijken, gebeurt in nauw overleg met de klanten.”

Laadinfra

Er zijn bij Zandbergen nog geen hele concrete plannen ten aanzien van laadinfra. “Onze brandstoffenleverancier heeft aangeboden om twee laadpalen te plaatsen en we bekijken nu waar dat het beste kan gebeuren”, aldus Jos Zandbergen. “Maar als je erover na gaat denken: je bent al een stuk duurder uit in aanschaf van de trucks, je weet de TCO nog niet exact en je moet ook nog investeren in laadinfra. Ook moeten we ervoor zorgen dat onze chauffeurs desnoods onderweg kunnen bijladen. De stroomprijzen langs de weg zijn nu al erg hoog, dus ook hier zullen we echt hele goede afspraken moeten gaan maken met klanten. En dat alles ook nog in de wetenschap dat de techniek snel evolueert en je al snel met trucks rond rijdt die mogelijk technisch relatief snel achterhaald zullen zijn. Daarom voorzie ik ten aanzien van de trucks dat we steeds meer naar een wenselijke hybride financiering gaan, waardoor je altijd vooraan staat wanneer er betere techniek op de markt komt.”

Twee werkplaatsen
In Limmen en in Hoogeveen beschikt Zandbergen Transport over een eigen werkplaats. Er werken nu twintig monteurs die zich bij het onderhoud van de trucks houden aan de fabrieksvoorschriften. Bij Zandbergen wordt gereden met DAF, Mercedes-Benz, Scania en Volvo. “Een deel van de Scania’s rijdt op LNG, die zijn in onderhoudscontract bij de dealer. Maar omdat we ook veel opleggers hebben, is het handig om daarvan het onderhoud in eigen beheer te doen. Het hebben van eigen werkplaatsen is ook een wens van de planning, want op die manier ontstaat de optimale flexibiliteit”, zegt Erik Zandbergen. De meest gebruikte equipment komt van VLT en Maha, de onderdelen van de truckdealers, Wijlhuizen en Bulthuis.

Foto boven: Vlnr: Jos, Frits en Erik Zandbergen

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3485 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *