ESA Heerenveen klaar voor de toekomst

ESA is officieel DAF-dealer in Groningen en Friesland en daarnaast heeft het bedrijf twee  DAF-dealerbedrijven in Denemarken. Toch is de nieuwste vestiging van
ESA geen DAF dealerschap. ESA Heerenveen werkt volgens de nieuwe ‘TRP Service Plus’ formule waarmee het bedrijf zich positioneert als ‘all makes’ servicepunt voor zowel trucks als trailers.

Ypma in één van de moderne en goedverlichte smeerkelders.

Met vestigingen in het Groningse Marum, Groningen, Veendam en in het Friese Drachten dekt ESA, samen met DAF servicedealer BSF in Leeuwarden en Bolsward de twee Noordelijke provincies. “Met onze nieuwe vestiging in Heerenveen kunnen we onze klanten in Friesland nu nog beter van dienst zijn want hiermee zitten we nog dichter bij de klant”, aldus directeur Wim van Nispen. Heerenveen is zonder enige twijfel de belangrijkste logistieke plaats in Friesland en misschien wel van heel Noord-Nederland. 

Op het IBF industrieterrein, gelegen op het kruispunt van de A32 en de A7 verrees een pand van 2500 vierkante meter op een terrein van 1,2 hectare. De nieuwe vestiging van ESA in Heerenveen is echter geen DAF Trucks servicedealer. Van Nispen: “Wij richten ons hier op de nieuwe TRP Service Plus formule en dat wil zeggen dat we alle merken trucks servicen en onderhouden, inclusief het getrokken materieel, tevens leveren we via het TRP programma de onderdelen. Dat betekent dat onze vaste klanten hier niet alleen met hun DAF-trucks terecht kunnen, maar met het complete wagenpark. Wij zien dat duidelijk als een stap naar de toekomst want uiteindelijk gaat het om mobiliteit en om de relatie met de klant.” 

Zero Emission

Naast de TRP Service Plus formule en het DAF sales-dealerschap is ESA Heerenveen tevens dealer van een ander truckmerk. Het bedrijf is namelijk de eerste Hyzon Trucks dealer ter wereld. Hyzon bouwt, op basis van DAF trucks, waterstofvoertuigen in het Groningse Winschoten en dit najaar verschijnen de eerste trucks op de weg. Om die reden is de nieuwe vestiging volledig ingericht voor waterstofvoertuigen, maar ook voor elektrische trucks en voertuigen op gas. “Wij zien voor de komende jaren een enorme ontwikkeling met betrekking tot aandrijfvormen voor zware trucks. Zeker zullen we nog jarenlang dieseltrucks blijven verkopen maar de ontwikkelingen gaan nu erg snel. Wij denken dat waterstof een belangrijke bijdrage gaat leveren aan de verduurzaming van wegtransport en inmiddels zijn tientallen Hyzon-trucks verkocht. Dat betekent dat je daar als service-organisatie klaar voor moet zijn, want als die trucks rijden moeten ze ook onderhouden worden. Voor ons was de uitdaging hier in Heerenveen om klaar te zijn voor die toekomst, en daar zijn we in geslaagd”, aldus Van Nispen.

Licht en duurzaam

Opvallend in het nieuwe pand is de grote hoeveelheid glas, zowel in de werkplaats als in de kantoren. Zo zijn de overheaddeuren met glas zes meter hoog en bestaat het dak ook voor een groot deel uit glas. Dat dak kan overigens open, een voorwaarde voor het werken aan LNG- en waterstoftrucks. Door de grote hoeveelheid glas is er overal daglicht, maar het glas geeft ook maximaal contact tussen kantoren, werkplaats en receptie. Het pand is gebouwd naar de laatste inzichten en eisen op het gebied van duurzaamheid en veiligheid. Zo is er geen gasaansluiting, maar zijn er wel zonnepanelen waardoor het bedrijf op duurzame wijze voorzien wordt van energie. De doelstelling bij de nieuwbouw was om een nagenoeg energieneutraal bedrijf neer te zetten en daarin is ESA geslaagd. “Alles is volgens de laatste inzichten ontworpen en dat resulteert in een bijzonder prettige werkomgeving. We hebben zelfs al spontane sollicitaties gehad van mensen die onder de indruk waren van deze werkplaats”, aldus Jurjen Ypma.

Liftbare VLT remmenbank voor veiliger werken.
Een prominente plek voor de ESA historie in de ontvangsthal.
Een speciale ruimte voor wachtende chauffeurs met tv en magnetron.
Directeur Wim van Nispen in het kantoor met uitzicht op de werkplaats.

Nieuw, maar ervaren

De afgelopen twee jaar heeft ESA gewerkt aan de voorbereidingen voor de nieuwe vestiging, en met name aan het team. Bedrijfsleider Jurjen Ypma geeft leiding aan het team en was betrokken bij de samenstelling. Ondanks de schaarste aan vakbekwame mensen is ESA er toch in geslaagd een twaalf-koppig team samen te stellen. Jurjen Ypma: “We hebben actief aan werving gedaan en dat heeft er in geresulteerd dat we veel nieuwe mensen hebben kunnen aanstellen. Samen met onze werkplaatschef Alfred Kuperus hebben we het nieuwe team intensief begeleid en opgeleid in de andere ESA-vestigingen. We hebben mensen met ervaring in verschillende merken in huis en dat onderstreept onze multi-merkambities hier in Heerenveen. Alleen ikzelf en onze serviceadviseur waren al werkzaam voor ESA, de overige mensen zijn nieuw binnen onze organisatie.

Magnetron

De inrichting van de werkplaats werd verzorgd door Brekupa die ook zorgde voor de afzuiging. Alles in de werkplaats is van de vloer af en op haspels geplaatst waardoor de werkplekken schoon en ruim zijn. Met twaalf mobiele 7,5 tons hefkolommen van Stertil-Koni kunnen complete combinaties gelift worden  en in de smeerkelders is een hoge drukspuit aanwezig om voertuigen eerst schoon te spuiten. De kelders zijn extra diep om ook aan autobussen en touringcars te kunnen werken. Verder is de VLT-remmenbank liftbaar uitgevoerd waardoor de assen belast kunnen worden. Voor de nieuwe apk-eisen komt er nog een emissie-deeltjesteller. Voor de chauffeurs is er een douche en een wachtruimte met koffie en een televisie. Voor een maaltijd tijdens het wachten zijn er een magnetron en een combioven aanwezig. Verder is er voor service onderweg een nieuwe, compleet ingerichte servicewagen waarmee ook op locatie service uitgevoerd kan worden.

Opvallend ruim en multi merk ingericht magazijn.
Bijzonder veel ruimte rondom het pand op het 1,2 hectare grote terrein.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *