Divisie Volvo voor batterijmanagement

Met Volvo Energy richt Volvo Group een nieuwe divisie op. Doel ervan is om elektrisch aangedreven trucks, bussen en kleinere bouwmachines zo efficiënt mogelijk aan een optimaal werkend accupakket te helpen en dat te onderhouden. Dat geldt ook voor de bijbehorende oplaadinfrastructuur.

De divisie komt geheel op eigen benen te staan, met een aparte boekhouding. Volvo Energy levert batterijpakketten aan andere delen van Volvo Group. Daarbij is het de bedoeling dat Volvo Energy ook oudere batterijpakketten terugneemt, waar mogelijk reviseert en wederverkoopt in toepassingen waar gebruikte batterijen volstaan. Dat kunnen dus ook andere, dan wel aanverwante branches zijn. Daarnaast behoort het tot het takenpakket om een infrastructuur op te zetten voor trucks die via waterstof hun elektriciteit betrekken.

Circulair

Topman Martin Lundstedt zegt dat hij met Volvo Energy scherper wil focussen op een nieuwe markt, op een duurzame manier. “Dit is een stap naar een circulaire, fossielvrije economie”, aldus Lundstedt. Hij maakt Joachim Rosenberg topman van de nieuwe divisie. Deze man zit nu nog in het managementteam van Volvo en is ceo van het Thaise truckmerk UD Trucks. Dit merk heeft Volvo verkocht aan branchegenoot Isuzu. Rosenberg begeleidt de transactie. De financiële resultaten van Volvo Energy worden gerapporteerd als onderdeel van Volvo’s truckdivisie.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3411 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.