Diesel Technic sluit vestiging in Nieuwkuijk

Jarenlang was het hebben van een eigen lokale vestiging met magazijn een belangrijk voordeel voor Diesel Technic Benelux. De activiteiten in Nieuwkuijk zijn nu overgeheveld naar het Diesel Technic hoofdkantoor in Duitse Kirchdorf. “De nieuwe bedrijfsstructuur past beter bij de huidige markt”, aldus Onno Hannessen.

Als we elkaar spreken is de ziel al uit vestiging Nieuwkuijk. Hannessen rondt in een uitgekleed pand zijn taken af als directeur Diesel Technic Benelux, het pand zelf is verkocht aan een lokale ondernemer die ruimte zocht om verder te kunnen groeien. De voorraden zijn al retour naar Kirchdorf, van het personeel is met passende regelingen afscheid genomen. “Sommigen zien het als een mooie aanleiding voor een carrièreswitch, anderen zijn al onder de pannen in een vergelijkbare functie elders. Voor mij was dat het allerbelangrijkste. Deze stap zou onvermijdelijk zijn. Was het niet nu dan wel binnen afzienbare tijd. Met de huidige krappe arbeidsmarkt en onze gezonde bedrijfsresultaten was het een optimaal moment om iedereen het beste perspectief te kunnen bieden.”

Onvermijdelijk

Dat de stap van sluiting onvermijdelijk zou zijn, heeft alles te maken met de gewijzigde marktomstandigheden in ons land. “Om een idee te geven: toen ik vijf jaar geleden aantrad was online bestellen nog geen gemeengoed onder onze klanten. Inmiddels bestelt bijna iedereen online. Alle grote klanten zijn bezig met het intensiveren van hun it-omgevingen. De interactie tussen de klant en een verkoop-/marketingorganisatie zoals de onze verandert daardoor. In diezelfde periode daalde ons personeelsbestand al van achttien naar twaalf. Tegelijkertijd steeg het aantal artikelnummers in het magazijn en noteerden we jaar op jaar betere cijfers. Sterker nog: het afgelopen jaar was ons beste jaar ooit.”


‘Een schakel minder in de keten past beter bij de huidige markt’


Betere prijzen

De klantenkring veranderde in de afgelopen vijf jaar eveneens. “De toenemende schaalgrootte zie je bij onze eindklant maar ook bij wederverkopers. Met professionele, grootschalige, lokale distributeurs verviel voor ons als Benelux-organisatie steeds meer de toegevoegde waarde. Het voordeel voor onze klant om lokale, Nederlandstalige contactpersonen te hebben vervalt daarmee grotendeels. Het verkorten van onze distributieketen leidt in de praktijk al tot doorgevoerde prijsverlagingen. En dat in een markt waarin alles eigenlijk juist alleen maar duurder wordt”, constateert Hannessen. “Dit is het best passende bedrijfsmodel bij de huidige markt.”

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.