De waarheid achter duurzaamheid
Op de drempel van het nieuwe jaar publiceert Goodyear de Sustainable Reality Survey. Hierin presenteert de bandenfabrikant de uitkomsten van een Europees onderzoek naar wat transportbedrijven daadwerkelijk doen om duurzaamheid te bevorderen en welke problemen zij daarbij tegenkomen.
Dat transportbedrijven duurzaamheid belangrijk vinden is een van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek. 3 van de 4 transportbedrijven beschouwen duurzaamheid als een belangrijk of zeer belangrijk onderwerp. Grotere transportbedrijven hechten er wel meer belang aan dan kleinere. 40 procent van de respondenten zei al duurzaamheidsdoelen te hebben gedefinieerd, onder grote transportbedrijven is dat 70 procent.
Maatregelen
Gevraagd naar wat bedrijven dan zoal doen aan duurzaamheid blijkt dat een breed scala aan maatregelen te zijn. Genoemd worden onder meer het inzetten van alternatieve aandrijflijnen, chauffeurstrainingen en telematica-oplossingen. De belangrijkste zijn vernieuwing van het wagenpark (68 procent) en het gebruik van brandstofefficiënte banden (60 procent).
Financieel
Het commerciële belang weegt bij het nastreven van duurzaamheidsdoelen ook een rol. Een op de drie ziet duurzaamheidsinitiatieven namelijk als een middel om de bedrijfskosten te verlagen. Financiële aanmoedigingen als belastingvoordelen voor duurzaamheidsinitiatieven werden dan ook door meer dan 70 procent van de vloten vermeld als drijfveer voor duurzaamheidsbeleid. Feit blijft dat veel vloten duurzaamheidsmaatregelen nog te duur (60 procent) of te complex (45 procent) vinden om in de dagelijkse activiteiten te integreren.