H. Essers bouwt nieuwe containerterminal

Logistiek dienstverlener H. Essers heeft met de gemeente Bergen op Zoom een overeenkomst ondertekend voor de bouw van een containerterminal op de kop van het Noordland, de Markiezaat Container Terminal.

Na de overname van de chemische logistieke activiteiten van de Meeus Groep maakt H. Essers nu versneld werk van de vernieuwing van de bestaande binnenvaartterminal. “De nieuwe terminal zal buiten de sluis gebouwd worden en een grotere capaciteit hebben. Daarmee willen we onze positie in Nederland versterken”, aldus ceo Gert Bervoets. “De containerterminal zal Bergen op Zoom ook steviger op de logistieke en economische kaart zetten. Begin 2023 moet de bouw van start gaan, waarna de site in 2024 operationeel zal zijn.”

Groeiende vraag

De nieuwe terminal nabij de Burgmeester Peterssluis zal de huidige terminal aan de Vierlinghweg vervangen. “De huidige ligging is immers niet optimaal”, aldus Gert Bervoets. “Een eerste argument is de geluidshinder voor de buurtbewoners. Daarnaast betekent de binnendijkse ligging dat alleen kleinere schepen de terminal kunnen bereiken, omdat ze door de smalle sluis moeten. En die zijn bovendien afhankelijk van de werkuren van de brugwacht. Tot slot heeft de terminal zijn maximale capaciteit bereikt. Qua oppervlakte en faciliteiten voldoet hij niet langer aan de steeds groeiende vraag van klanten. De site aan de Vierlinghweg zal op termijn vrijgemaakt worden en daarna mogelijk ruimte bieden aan kleine waternijverheid.”

Groeistrategie

De nieuwe terminal zal veel sneller bereikbaar zijn per schip en zal zich daardoor verder van de woonkernen bevinden. De terminal krijgt een versterkte kademuur van 325 meter lang. Daarnaast wordt binnendijks tot een totaal van 220.000 vierkante meter aan magazijnruimte gebouwd. Twee containerkranen zorgen ervoor het efficiënt stapelen en verplaatsen van de containers. Op de huidige locatie worden 140.000 TEU per jaar behandeld. De nieuwe terminal zal een capaciteit hebben van 250.000 TEU per jaar. “De bouw van de nieuwe terminal sluit aan bij onze groeistrategie en onze ruimere positionering in Nederland. We willen onze klanten totaaloplossingen bieden, gaande van opslag en multimodaal transport tot value added services. Daarom investeren we voortdurend in systemen om onze aanpak efficiënter, veiliger en duurzamer te maken. En die strategie werpt zijn vruchten af, want de vraag naar onze logistieke oplossingen blijft toenemen. We hebben dus ook nood aan voldoende ruimte om aan die vraag tegemoet te blijven komen.”

Niet over de weg

De nieuwe terminal ligt strategisch tussen de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen, aan het Schelde-Rijnkanaal. Behalve voor overzees transport dient de terminal ook om containerladingen van binnenschepen te consolideren. “We willen ladingen steeds op de meest efficiënte manier vervoeren. En daartoe maken we optimaal gebruik van de verschillende vervoersmodi. Daarom zetten we de komende jaren sterk in op transport via het binnenwater. Zo werken we met Port of Limburg in België aan een gelijksoortig project. Met de komst van de Markiezaat Container Terminal beschikken we binnenkort over multimodale corridors van Genk tot Antwerpen én van Antwerpen tot Rotterdam.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 555 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.