Bandenschaarste noopt tot maatregelen

Niet alleen bleek de levensduur keurig op orde, ook klaagden chauffeurs niet dus met de rij-eigenschappen zat het ook wel goed.
Het gevolg was dat andere Chinese merken ook hun geluk beproefden op de Europese markt. Daardoor werden banden zo goedkoop, dat steeds meer fleetowners liever Chinese banden kochten en daarmee het bandenverhaal van vier levens en misschien nog wel meer, wel best vonden. Michelin deed maar ingewikkeld met alle karkassen controleren, banden vernieuwen, dan weer opsnijden, enz, enz.

Maar tijden veranderen. De bandenmarkt staat op z’n kop, met stijgende prijzen en lange levertijden als gevolg. Het moment om zo lang mogelijk met je banden te doen, is nu daar. Warm vernieuwen, koud vernieuwen, maakt niet uit, het is nu een kwestie van deze toeleveringscrisis uitzitten. Dat doe je door te doen wat je kan, ook wanneer je met Chinese banden rijdt. De logistiek vanuit China deze kant op is door corona aldaar flink verstoord en niemand weet hoe lang dat nog gaat duren. Dus ook fleetowners die daarmee rijden, kunnen wellicht een nog mooier rendement halen dan ze al gewend waren.

Banden zijn het best geschikt om te vernieuwen wanneer het karkas nog goed genoeg is. Maar wat is goed genoeg? In elk geval tijdens de levensduur niet overbeladen, zeker niet structureel, en regelmatig de bandenspanning checken. Nu TPMS verplicht wordt in deze sector, valt er nog een wereld te winnen. Want hoe ijverig we ook schrijven, er zullen altijd bedrijven zijn met bewindvoerders die never nooit omkijken naar de banden. Want die 10.000 pechgevallen die we jaarlijks op de Nederlandse wegen beleven, moeten toch ergens vandaan komen. En ja, die komen ook op het conto van buitenlandse trucks op onze wegen. Maar in de nieuwe situatie, ik bedoel dus waarbij TPMS verplicht is, zullen banden langer meegaan en zijn opgereden banden normaal gesproken beter geschikt om weer vernieuwd te worden dan nu het geval is. Transporteurs en fleetowners kunnen langer met hun banden doen waardoor de ‘gekte’ waarvan nu gesproken wordt in de bandenmarkt, hoogstwaarschijnlijk zal wegebben.

Nog meer rendement

Maar er is nog meer rendement te halen. Bandenspecialisten komen nog te vaak schades tegen als gevolg van slechte uitlijning. Dit verkort de levensduur op een manier die echt geld kost, we weten het allemaal. Ook hier is nog voordeel te behalen en komt uitlijnen het bandenleven ten goede. Ook al heb je TPMS, onjuiste uitlijning is een serieus probleem. Maar daar kun je dus wat aan doen.

Zo kun je als fleetowner met preventieve maatregelen en straks met TPMS, de kosten verlagen en ervoor zorgen dat de bandenschaarste je niet te hard raakt.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3347 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.