’Alles staat of valt met goed personeel’

Eerder dit jaar nam het huidige managementteam een deel van de aandelen over in de bedrijven van Harry Kuipers. Met het nieuwe team namen we door wat de komende tijd de prioriteiten zijn.

Kuipers Logistics beschikt al langere tijd over een team van jongere managers, die nu van hun leidinggevende het vertrouwen hebben gekregen om een grotere rol in de onderneming te gaan spelen. Dit zijn Philip Vollenbroek, Thijs Lansink en Pascal Wolkorte. Kuipers is een typisch internationaal transportbedrijf met als specialisme ritten op Italië. Op die route kwam het bedrijf al in aanraking met andere modaliteiten, doordat in sommige gevallen de complete trailercombinatie op de trein vanuit Basel naar de Italiaanse grens wordt gezet.

Vlnr: Pascal Wolkorte, Philip Vollenbroek en Thijs Lansink.

Kuipers is niet het eerste het beste transportbedrijf dat van A naar B rijdt. Integendeel, de afgelopen jaren heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot volwaardig logistiek dienstverlener waarbij verladers aanspraak kunnen maken op alle modaliteiten: rail, weg, lucht en water. Dat leidt er bijvoorbeeld toe, dat men ook bij Kuipers te maken krijgt met de situatie in de containerwereld. “Daar blijven de tarieven onverminderd hoog, maar we zien toch dat veel van onze klanten het gewoon betalen. Waarschijnlijk zijn de belangen van levering zo groot dat de transportkosten niet opwegen tegen de kosten van bijvoorbeeld een productiestilstand bij niet levering. Nog altijd heeft niemand enig idee wanneer de situatie weer zal normaliseren”, zegt Vollenbroek.

Lokaal produceren

De nieuwe mededirecteuren houden er rekening mee dat de gang van zaken in containerland een opmaat is voor grote veranderingen in productieketens en logistieke lijnen wereldwijd. “De relatie met China wordt door steeds meer bedrijven en overheden gezien als eentje die opnieuw tegen het licht gehouden moet worden. Bedrijven onderzoeken of het wellicht niet toch beter is om dichterbij voor hun voornaamste afzetmarkt te produceren”, zegt Pascal Wolkorte. “De komende tijd zal uitwijzen in hoeverre dit het geval zal zijn, of dat bedrijven de huidige situatie toch als tijdelijk zien en dat ze alles bij het oude houden.”

Hoe het ook zal gaan, Kuipers heeft zich de afgelopen jaren meer op het pad van multimodale diensten begeven. “Dat kwam doordat klanten, meest hier uit de regio, erom vroegen. Zo hebben we ons gespecialiseerd waardoor er om onze diensten heen, een betrouwbaar netwerk is ontstaan van collega-bedrijven waar we mee samenwerken en die zorgen voor een snelle afhandeling van containers, luchtvracht of van spoordiensten”, legt Thijs Lansink uit. De heren vinden het moeilijk om in te schatten wat het aandeel is van de multimodale diensten bij Kuipers binnen het totale plaatje. “Het is voor ons moeilijk in te schatten wat de volumes zijn in verhouding van wegtransport tot zeevracht. De volumes zijn dit jaar hoger, maar door de prijsontwikkelingen op de containermarkt is het lastig dit op omzetniveau te kunnen vergelijken. Kuipers Logistics blijft natuurlijk een internationaal wegvervoerder, maar wil zich nog meer ontwikkelen als een allround wereldwijd logistiek dienstverlener”, verduidelijkt Lansink.

Chauffeurstekort

Volgens het directieteam is het chauffeurstekort de grootste uitdaging in het hedendaagse wegvervoer. “Wij hebben een wagenpark van 35 trekkende eenheden en 50 trailers. Op dit moment is dit allemaal in beweging en hebben we voldoende personeel, dat de toewijding heeft zoals we die graag zien”, zegt Pascal Wolkorte. “Maar je kunt geen moment voldaan zijn, je moet steeds alert blijven.”

Gevraagd hoe het Kuipers Logistics lukt om het personeelsaantal op het gewenste peil te houden zegt hij: “Veel communiceren met de chauffeurs. Ze de kans geven om even op zaterdagochtend naar de voetbalwedstrijd van hun zoon te gaan als ze dat eens willen. We laten zien dat we rekening met onze mensen houden. Dat doen ze ook met ons. We zien graag dat wanneer er een reparatie aan een truck of trailer moet gebeuren, dat ze dat al melden als ze nog in Italië zitten en niet als ze weer hier zijn. Zijn ze nog daar, dan kan onze werkplaats plannen en de gewenste onderdelen bestellen.”

Philip Vollenbroek zegt dat chauffeurs bij zijn bedrijf geen nummers zijn. “We laten duidelijk zien dat we met mensen te maken hebben. Die wil je gemotiveerd de weg op hebben. Behalve naar onze klanten, zijn we ook flexibel naar onze chauffeurs. Daar komt bij dat we voor hen ook hun Code 95 verplichte nascholing bijhouden. Dit doen we op jaarbasis, zodat niemand in de problemen kan komen.”

Thijs Lansink vult aan dat Kuipers Logistics let op de fysieke gesteldheid van met name chauffeurs. “Dat leverde ons de prijs op van Vitaalste Bedrijf van Overijssel in 2018. We raden chauffeurs bijvoorbeeld aan om tijdens de rusturen te gaan wandelen en hier op de zaak hebben we voor wie dat wil sta-zitbureaus, nu gebleken is dat dat gezonder is.”

Eigen werkplaats

Het materieel van Kuipers Logistics wordt in een eigen werkplaats onderhouden. De meeste trucks zijn van DAF en in Oldenzaal staat keurig een DAVIE diagnosecomputer in de werkplaats, maar bij Kuipers rijden ook Scania’s en Volvo’s. “Het mooie aan de huidige generatie DAF trucks is dat ze maar eens per jaar een beurt nodig hebben. Uiteraard trekken we ze vaker in de werkplaats voor een kleine controle, maar voor de planning en de kosten is dit wel een uitkomst”, zegt Lansink.

Ook in de werkplaats geldt dat het staat of valt met gemotiveerd personeel. Wolkorte: “We hebben drie monteurs die in alle gevallen begrijpen dat hun flexibiliteit de doorslag geeft voor een optimale inzet. Daarbij gaan we zo ver dat ze ook bij diverse leveranciers zelf zorgen voor een optimale onderdelen-inkoop. Dat kan alleen wanneer je weet wat er leeft in onderdelenland en wanneer je wel of niet een bepaalde groep onderdelen maar beter op voorraad kunt nemen.”

De meeste trailers die Kuipers Logistics inzet, zijn afkomstig van Pacton. “Een betrouwbaar merk, dat trailers bouwt die tegen een stootje kunnen”, zegt Vollenbroek. Onlangs kregen de Pactons gezelschap van een 2Connect containerchassis van Broshuis. “Vorig jaar hebben we die op proef genomen. Dus we rijden voor bij de klant, pakken zijn containers mee en hij heeft er verder geen omkijken meer naar. We doen het liefst zo veel mogelijk in eigen beheer, vandaar dat we bij voorkeur met eigen materiaal bij de klant verschijnen. Nu die proef goed is bevallen, zijn we overgegaan tot aanschaf.”

Digitaliseren

Zich bewust van de problematiek in het werkveld van het bedrijf willen de nieuwe mede-eigenaren zich inzetten voor verdere digitalisering van de bedrijfsvoering. “Denk dan aan een klantenportaal, weten welke milieuzones er zijn en hoe we daarmee om moeten gaan. Verder denken we dat sommige bedrijfsprocessen nog wat efficiënter kunnen”, legt Wolkorte uit. “Daarnaast letten we scherp op de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch en waterstof. Zeker voor de Italiëritten zullen we voorlopig nog diesel rijden, maar daar waar we steden in moeten en waar er sprake is van korte afstanden, zullen wij de komende jaren moeten gaan kijken wat de beste en schoonste oplossing is”, aldus Thijs Lansink.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3348 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.