Al 75 jaar een vernieuwer

Aalt van den Brink komt soms nog even kijken bij zoon Alex.

Deze maand bestaat St. van den Brink 75 jaar. Een schoolvoorbeeld van een familiebedrijf dat met hard werken en juiste beslissingen tot de top van de Nederlandse transportbedrijven is gaan behoren. De transformatie die het wegvervoer te wachten staat, wordt allerminst geschuwd.

Pal na de oorlog begon Steven van den Brink zijn bedrijf, aanvankelijk met een paard en wagen. Het dier overleefde niet en de eerste truck kwam in de sloot, vatte vlam en zo moest Steven uit zien naar een andere vrachtwagen. Een overblijvertje van het Canadese leger, maar daarvoor was wel financiering nodig. De Boerenleenbank weigerde en Steven moest het anders zien te regelen. Dat lukte, via een verzekeraar die hij goed kende. 

Het was de start van een bedrijf dat nu, 75 jaar later, gerekend wordt tot de top van de nationale logistieke dienstverleners met een kleine 700 man personeel, zo’n 500 trucks op de weg en enkele honderden trailers. “Jaarlijks doen we nu 1200 apk-keuringen”, zegt Sander Jansen onomwonden, die al sinds lange tijd het wagenpark van St. van den Brink beheert en die de groei heeft meegemaakt. Die groei kwam flink op gang toen Aalt van den Brink het stokje van zijn vader overnam. In 1981, het bedrijf telde toen 30 trucks, werd er verhuisd naar de huidige locatie. Aan de bedrijfsnaam werden de voorletters van de oprichter toegevoegd, omdat er in de omgeving van Ermelo nog meer transportbedrijven Van den Brink heten. 

Melk rijden

“Deze vestiging kreeg naast een werkplaats ook een wasstraat, daarmee waren we een van de eersten, zo niet de eerste, die hun eigen wagenpark netjes wasten.” Aalt van den Brink ging melk rijden. Daarmee legde hij de basis voor het bedrijf zoals het nu is. Er kwamen klanten bij zoals het bulkwerk voor veevoederspecialist Denkavit. Deze tak van activiteiten staat al 39 jaar onder leiding van de zus van Aalt, de tante van de huidige directeur Alex, Ida van den Brink. Zij zegt: “Net als de andere familieleden, ben ik in dit bedrijf gegroeid. Het is ons met de paplepel in gegoten. De afdeling bulk bestaat uit 25 chauffeurs, die alle gepokt en gemazeld zijn in het vak. Ida deinst er niet voor terug om bij problemen meteen in de auto te stappen en haar chauffeurs ondersteuning te geven. Ook bezoekt ze regelmatig zelf klanten. “Op die manier houd ik overzicht en zijn klanten en personeel overtuigd van onze betrokkenheid. Dát is waar wij het verschil mee willen maken.”

Van meet af aan beschikte het bedrijf over een eigen werkplaats in Ermelo. Daar werken nu 14 monteurs. Een tweede werkplaats bevindt zich in Wormerveer met negen monteurs, de voormalige vestiging van Knap. “We doen alles zelf. Dus naast de apk, ook de STEK-keuringen voor koelmachines, en het ijken van de tachograaf. Alleen hele grote schades gaan naar Van Winkoop hier vlakbij op het bedrijventerrein. Schmitz is hier de trailer van dienst, dat is al heel lang zo”, zegt Sander Jansen. Voor het 75-jarig bestaan heeft Jansen een trailer speciaal laten leveren door Schmitz met een nieuw logo en met de koelmachine van Schmitz voorzien van de nieuwste telematica. “Daarbij kan de chauffeur de trailer geheel via een app bedienen. Hij kan zelfs de bandendruk zien en de frequentie van deuropeningen.”

De komende tijd zal de directie St. van den Brink zich erop toeleggen dat datagegevens uit diverse boordcomputers worden gekoppeld, waardoor er bijvoorbeeld voor de planning een nog beter overzicht ontstaat. “We werken nu met boordcomputers in elke truck. Alles wat wielen heeft, is voorzien van een plaatsbepalingssysteem. Dus ook meeneemheftrucks, trailers, elektrische palletwagens. We willen van onze koeltrailers precies weten hoe ze ingesteld zijn en of ze goed presteren”, legt Jansen uit, die zegt dat het nog te vaak voor komt dat een koelmotor een heel weekend is ingesteld op een lagere temperatuur dan nodig was geweest. “De planning zou dan die trailer moeten kunnen bijstellen. Dat scheelt brandstof.” 

Brandstof

Van huis uit rijdt Van den Brink meest met DAF. Maar het supermarktwerk heeft vereist dat het bedrijf inmiddels ook met een aantal LNG-trucks rijdt, van Scania en Volvo. “We hebben daar vaste chauffeurs op zitten die dit werk aantrekkelijk vinden. Zij maken er een sport van om tot het mooiste verbruik te komen en ze weten precies waar ze moeten tanken. Dit wordt strak afgestemd met de planning”, zegt Jansen. “We zien dat deze trucks mooie brandstofverbruiken laten zien. Ze doen moeiteloos mee met de zuinigste diesels die we hier hebben, en dat is mooi.” 

Toch kan er nog wel wat beter, vinden Alex van den Brink en Sander Jansen. “Chauffeurs hebben te veel pasjes bij zich, dat zou beter kunnen. En we merken dat de tankstations nog wel eens een probleem geven. Dat leidt dan wel eens tot stilstand. Ook wanneer een chauffeur toch onverhoeds de tank leeg rijdt.” Hij heeft goede hoop dat Bio-LNG breed beschikbaar komt, zodat dit de uitstoot nog verder kan reduceren.

“Trucks die op LNG rijden en die op HVO rijden, wat hier ook gebeurt, vergen toch wat meer investering”, zegt Alex van den Brink. “Dat willen we terugzien in de tarieven die we aan onze vervoerders berekenen. De kosten van al die vernieuwingen willen we niet alleen zelf dragen. Dat kan gewoon niet. We merken dat verladers dit nu ook beginnen te begrijpen en dat we de CO2-uitstoot van het wegvervoer serieus omlaag moeten krijgen.” 

Beide heren denken dat waterstof hierin een grote rol gaat spelen. “We zien de meeste merken hierop schakelen. Het voordeel is dat je van grote batterijpakketten verlost bent en dat je binnen een redelijke termijn voldoende kunt tanken om een eveneens redelijke actieradius te kunnen halen. We weten dat DAF hier ook mee bezig is, dus we zullen gaan zien wat het wordt. Getuige de ontwikkelingen en de Europese richtlijnen kan het maar zo dat we in 2024 onze laatste serie dieseltrucks kopen”, zegt Jansen. 

Alex van den Brink en Sander Jansen zeggen te verwachten dat er ook aan de koeltrailer nog het een en ander verbeterd gaat worden. “We zien nu dat de telematica steeds beter wordt. Maar we verwachten dat er ook op het gebied van elektrische koeling nog het een en ander gaat verbeteren. De energie-assen die nu getest gaan worden, kunnen veel brengen. De komende tijd zal ook blijken of zonnepanelen op trailers nut hebben. “Van den Brink en Jansen benadrukken, dat de diesel voorlopig niet buitenspel staat. “Zeker niet wanneer er HVO getankt wordt. Daarvan hebben we geleerd dat het schoner verbrandt, maar dat het verbruik ook ietsje hoger ligt. Bovendien is het wat duurder. Dat het schoner verbrandt zien we aan een wat afgenomen AdBlue-verbruik.” 

Opvolging

Alex van den Brink leidt het bedrijf nu tien jaar. De overname van Knap Transport uit Wormerveer in 2013 was zijn verdienste. Inmiddels telt het bedrijf zeventien standplaatsen en wonen de chauffeurs verspreid over het land. Van den Brink heeft zelf twee zonen. Daarmee lijkt de opvolging te zijner tijd weer helemaal voor elkaar.

Het bedrijf ontwikkelde in eigen beheer een afsleeptruck.
Al sinds jaar en dag een eigen werkplaats.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2933 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

One thought on “Al 75 jaar een vernieuwer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *