VACO start campagne vernieuwde banden

In Nederland rijdt circa 20 procent van het personen- en vrachtvervoer op vernieuwde banden. In Duitsland is dat 28 procent, in Frankrijk 35 procent en in de VS rijdt zelfs de helft op vernieuwde banden. Dat er in Nederland dus nog een wereld te winnen valt voor vernieuwde banden is voor bandenbrancheorganisatie Vaco reden een kennis- en informatiecampagne over vernieuwde banden te starten via de speciale website www.duurzamebanden.nl.

In deze campagne wil Vaco de voordelen in beeld brengen en ervaringen delen met transporteurs, eigen vervoerders, openbaar vervoer, overheid en opdrachtgevers voor transport. De boodschap: vernieuwde banden zijn veilig en betrouwbaar, hebben een lagere ecologische voetafdruk én hebben een gunstige kilometerkostprijs.

Politiek

Vaco brengt bandenvernieuwing ook bij politiek Den Haag onder de aandacht in het commissiedebat over circulaire economie, dat op 2 november plaatsvindt. Als de Nederlandse overheid bandenvernieuwing stimuleert, zoals in Duitsland en Frankrijk ook het geval is, ontstaat op kortere termijn meer circulariteit in zowel het personen- als vrachtvervoer, aldus Vaco.

Vaco rekent voor dat iets minder dan de helft van oorspronkelijk kwalitatief goede nieuwe banden in aanmerking komt voor een geheel nieuw loopvlak. Kwalitatief goede banden kunnen op deze manier meerdere levens meegaan. Hergebruik beperkt afval en bespaart per band tijdens de productie circa 50 tot 70 kilogram aan grondstoffen, ruim 60 procent CO2-uitstoot en 70 liter olie.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 585 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *