DAF bouwt 3 miljoenste as in Vlaanderen

DAF Trucks Vlaanderen leverde deze week haar 3 miljoenste as af. De mijlpaal valt samen met het 50-jarig jubileum van de assenfabriek in het Belgische Westerlo. Forse investeringen in de fabriek daar leidden recent tot de introductie van een nieuwe generatie achterassen.

DAF bouwt en ontwikkelt al sinds jaar en dag vrijwel alle assen zelf. Sinds 1971 vindt die productie plaats in de eigen fabriek in Westerlo, waar ook DAF’s cabines van de band komen.

In de fabriek langs de snelweg E313 van Luik naar Antwerpen worden dagelijks zo’n 600 voor- en achterassen geproduceerd. “Omdat de inzet van elke truck uniek is, worden ook de assen volledig afgestemd op de specifieke applicatie”, zegt George Beekwilder, Plant Manager van de assenfabriek. “Voorassen, voorloopassen, sleepassen, al dan niet dubbel aangedreven tandems, gestuurde assen, assen met of zonder naafreductie, we bouwen het hier allemaal. En zoals onze fabrieken in Eindhoven en Leyland trucks op klantenorder produceren, zo doen wij dat hier in Westerlo met de assen.”

Leverancier voor busbouwers

Naast assen voor trucks, produceert DAF Trucks Vlaanderen op jaarbasis ook enkele duizenden assen voor bouwers van bussen en touringcars, alsook van speciale voertuigen. Deze vinden hun weg over de hele wereld, doorgaans in combinatie met bij DAF gebouwde Paccar-motoren.

Steeds efficiënter

Voertuigassen werden de afgelopen decennia vele tientallen kilo’s lichter en tegelijk vele malen stijver en sterker voor een optimale levensduur, zegt DAF. Ook op het vlak van efficiency werden volgens het bedrijf grote stappen gemaakt, onder meer door een nieuw proces van verspanen waardoor de tandwielen van het differentieel nog nauwkeuriger – en dus efficiënter – in elkaar grijpen.

Nieuwe generatie achterassen

Op het gebied van efficiency betekenen ook de achterassen van de nieuwe generatie DAF XF, XG en XG⁺ die DAF begin oktober voor het vervoer over de lange afstand in productie neemt, opnieuw een belangrijke stap voorwaarts. Deze assen zijn volgens DAF nog eens 3% efficiënter. Dat is volgens de fabrikant bereikt door de wrijvingsverliezen in het aslichaam verder te reduceren door toepassing van nieuwe pignonlagers, andere afdichtingen en een lager olieniveau.   

Investeringen

Het einde van alle ontwikkelingen is nog niet in zicht, stelt Beekwilder vast. “DAF investeert momenteel tientallen miljoenen in de assenfabriek. Daardoor houden we de volledige productie van assen in eigen hand: van het lassen en stralen tot aan de fabricage van naven.”

Aandacht voor mens en milieu

De investeringen komen ook ten goede aan de 600 medewerkers van de ongeveer 25.000 vierkante meter grote assenfabriek en niet te vergeten het milieu. “Machines worden steeds weer stiller en belastend werk wordt uitbesteed aan high-tech robots. Door de verdere verduurzaming van onze processen, kon bijvoorbeeld de chemische afvalstroom met maar liefst meer dan 98% worden gereduceerd. Zo gaan ergonomie en aandacht voor het milieu hand in hand met het steeds weer verder verbeteren van de kwaliteit en efficiency.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.