DAF: ‘achterstanden bijna weggewerkt’

DAF Trucks nodigde de vakpers uit voor de statische introductie van de nieuwe truckgeneratie XF, XG en XG+. Daarbij hebben we meteen even de actualiteit met betrekking tot productie en beschikbaarheid van onderdelen doorgenomen.

Kort voordat het evenement plaatsvond bij de DAF-fabriek in Eindhoven, meldden regionale media al dat DAF voorlopig weer voldoende chips heeft om tal van trucks af te kunnen leveren. Bij De Rooij in Son en op een groot terrein dat grenst aan een bedrijventerrein in Eersel, verzorgde De Rooij de tijdelijke opslag van trucks die in principe afgebouwd waren, maar waaraan nog chips ontbraken. Het ging hierbij met name om versnellingsbakken en tachografen. Naar ons verteld werd, is de achterstand alleen nog logistiek en is DAF in principe weer bij waar het de productie betreft. Daardoor kunnen de eerste klanten van de nieuwe truckgeneratie hun nieuwe trucks hoogstwaarschijnlijk dit jaar nog tegemoet zien.

Nieuwe generatie

De nieuwe truckgeneratie gaat na de zomer in productie. Volgende week sluit de fabriek vanwege de vakantie en om de productielijnen geschikt te maken voor de nieuwe truckgeneratie. Op dit moment produceert Eindhoven mondjesmaat een voorserie van het nieuwe model, terwijl nog altijd het leeuwendeel de bekende trucks geldt. “We krijgen veel vragen uit de markt, nu enkele klanten de camouflage hebben verwijderd en al in klant-kleur rijden. Echter dit zijn nog altijd prototypes waar we nog steeds testgegevens uit genereren”, aldus DAF.

Meest opvallend aan de nieuwe trucks zijn de sterk afgeronde hoeken aan de voorzijde, waardoor deze cabine ver af staat van wat we nu kennen van alle andere merken. Aan de XG+ valt de duidelijk grotere lengte op, die mogelijk is geworden dankzij nieuwe cabineregels vanuit de Europese Unie, de welbekende 96/53 paragraaf, die is verruimd om te komen tot een beter brandstofverbruik en tot lagere uitstootwaarden met betrekking tot CO2. Daardoor denkt DAF het brandstofverbruik met 6,3 procent te kunnen verlagen en nog eens drie procent met dank aan verbeteringen aan de aandrijflijn.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2933 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *