Column: Levertijden en onderdelentekorten

De branche staat flink op zijn kop. Het nieuwe jaar lijdt nog volop onder de coronacrisis, maar overal stijgen de prijzen en flink hard ook. De oorzaken liggen in eerste instantie bij de pandemie. Overal worden levertijden beduidend langer.

De schaarste is ontstaan doordat een jaar geleden fabrieken stilvielen en voorraden gereed product die er nog waren, werden verkocht. Daardoor ontstaat nu op diverse plekken in leveringsketens onbalans. Dat zie je ook in het containervervoer, los van het vastgelopen schip in het Suez-kanaal. Het gevolg is dat het vervoer van een container vanuit China naar Rotterdam bijna 10.000 dollar per stuk kost. En dan komt hij vaak nog te laat aan ook. Tegelijkertijd staan er in Rotterdam vele containers op de kade, want de andere kant op varen met een container, daar moet geld bij. We spraken in deze editie een bekende containervervoerder en die zegt dat het op de terminals in Rotterdam allemaal tjokvol zit. Dat leidt ertoe dat planners en chauffeurs rekening moeten houden met langere wachttijden. Sommige containers worden niet eens opgehaald. Geladen als ze zijn, wil de afnemer de in korte tijd sterk verhoogde prijs van de inhoud niet eens betalen. 

Grondstoffen 

Ook grondstoffen stijgen sterk in prijs. Dat merkten we al aan de toenemende tekorten aan halfgeleiders of chips. Naast Volvo, dat als eerste aangaf tijdelijk fabrieken te moeten sluiten, lijkt nu ook Paccar en een aantal autofabrikanten hieraan te moeten geloven. Trailerfabrikanten klagen over hogere grondstofprijzen. We hoorden al dat staal zelfs duurder is dan aluminium. Nog nooit eerder gehoord, maar het is een teken aan de wand. Ook aan andere grondstoffen is gebrek wat leidt tot langere wachttijden. Meer orders voor nieuw materieel, nu bedrijven weer vertrouwen krijgen nu er volop gevaccineerd wordt tegen het virus, doen de rest. Verwacht wordt dat de situatie tot na de zomer zal duren. Levertijden bij trailerfabrikanten zijn in sommige gevallen opgelopen tot vijf maanden. Ook in andere sectoren zoals de bouw is er tekort aan materialen. 

Brexit

Ook chauffeurs die op Engeland rijden, zijn langer onderweg. Meestal op de terugweg, wanneer ze in een Britse haven aankomen voor de boot naar Europa. De situatie heeft al tot hogere ritprijzen geleid. Het gaat zeker nog een half jaar duren eer de Britten hun zaakjes beter op orde hebben, horen wij van diverse partijen. De brexit gaat een nieuwe fase in, waarbij er een verhoogd risico bestaat, dat Britse consumenten zelf ook gaan merken dat goederen, ook voedingsmiddelen, niet bijtijds aankomen in winkels. 

Olieprijs

Een ander teken aan de wand is de gestegen olieprijs. Een vat olie kost nu iets meer dan 70 dollar, maar voor de pomphouders is dit kennelijk aanleiding om prijzen te rekenen die we in 2008 betaalden toen olie meer dan honderd dollar per vat kostte. Heel merkwaardig allemaal. Vast staat dat er zeker een miljoen vaten per dag minder worden opgepompt en dat de vraag aantrekt. Dat leidt tot een hogere prijs aan de pomp. 

Het heeft er alle schijn van dat 2021 ondanks enkele redelijk gunstige economische ramingen, toch minder herstel gaat brengen dan we allemaal hadden gehoopt. En dan hebben we het nog niet over de nationale vaccinatiestrategie. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong heeft nog 2830 geschreven. Meest recente artikelen van Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *