bekeken: 185 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Nooteboom levert Zwagerman mega-dieplader

DOMEIN: Truckverkoop

Geplaatst op: 18 oktober 2019, 10:58

Leestijd: 2 minuten

Nooteboom heeft haar Euro-PX diepladerprogramma uitgebreid. Nieuwste aanwinst is de vierassige IC Interdolly Compact. In combinatie met zes gestuurde pendelaslijnen aan de achterzijde is het nu de grootste combinatie in het Nooteboom Euro-PX diepladerprogramma.

De eerste 4+6 diepladercombinatie, type Euro-147-46(ICP), is bestemd voor C. Zwagerman Transport uit het Noord-Hollandse Nederhorst den Berg. “De kranen en machines die wij vervoeren worden steeds zwaarder”, zegt directeur/eigenaar Cor Zwagerman. “Met een Duitse ontheffing is het laadvermogen iets meer dan honderd ton. Daarmee betreden we een voor ons nieuw marktsegment.”

Voordelen

De 4+6 dieplader heeft voor Zwagerman een aantal voordelen. Door de asafstand van 1,51 m in plaats van de 1,36 m die voorheen gebruikelijk was, is de belasting van bruggen en viaducten geringer. In Duitsland worden daardoor vergunningen gemakkelijker verstrekt door de diverse deelstaten. Een ander pre is het kortkoppelstuk, om de oplegger eenvoudig om te bouwen naar een tienassige semi-dieplader. In die configuratie stijgt het laadvermogen naar ongeveer 110 ton en valt de besturing van de Interdolly gemakkelijk aan te passen aan de kortere configuratie. Ook kan Zwagerman door de keuze van de 4+6 dieplader van Nooteboom alle delen – zoals zwanenhals, Interdolly, laadvloer en assenstel – universeel uitwisselen met zijn huidige 3+5 Euro-PX dieplader. “We kunnen liefst veertien verschillende configuraties op de weg zetten. Voor ons is het een gunstig en efficiënt alternatief voor de complexere en duurdere moduletrailers.”

Hydraulische steunpoot

Bij de aanschaf heeft Zwagerman gekozen voor zowel een platte dunne uitschuifbare vloer van 2750 mm breed als voor een smalle spinevloer voor het vervoer van grote rupsmachines. Deze smalbed is tevens voorzien van verbredingsmatrassen met hoge en lage positie. De vieraslijnen Interdolly is optioneel uitgerust met een hydraulische steunpoot, die het aan- en afkoppelen van de laadvloer aan de Interdolly verder vereenvoudigt. De zwanenhals van de dieplader is zowel geschikt voor een vier- als een vijfassige trekker.

Eenvoudige bediening

Chauffeur Paul van Wijk: “Tien jaar geleden kreeg ik de eerste Nooteboom dieplader met een Interdolly. In het begin zag ik het voordeel niet. Wij werkten in die tijd al jaren met een jeepdolly. De beperkte stuuruitslag van de eerste generatie Interdolly zag ik in eerste instantie als een nadeel. Maar dat viel in de praktijk reuze mee en de nieuwe Interdolly stuurt zelfs tot 70 graden. Daarmee is deze combinatie veel wendbaarder dan voorheen en is achteruit rijden veel eenvoudiger dan met een Jeepdolly.”

Tags: , ,

Volvo meldt sterke afname van…Transport claimt miljarden in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties