“De nieuwe regels die het kabinet wil, zouden voor zzp’ers in deze sector alleen maar onnodige administratie met zich meebrengen”, zegt TLN.

Drie typen

De regering onderscheidt drie typen zzp’ers: de zelfstandigen met een hoog uurtarief, met een laag uurtarief en een grote groep die daar tussenin valt en voor wie niet precies duidelijk is of ze nu zelfstandig zijn of niet. Volgens TLN valt 80 tot 90 procent in die derde categorie.

Streng

Juist in dit beroepsgoederenvervoer zijn de regels al streng, vindt TLN. “Deze zzp’ers moeten een Eurovergunning hebben. Om zo’n vergunning te krijgen, moet de ondernemer beschikken over een speciaal vakbekwaamheidsdiploma, aantoonbaar kredietwaardig en betrouwbaar zijn en dient er sprake te zijn van een reële vestiging. Verder moet de ondernemer beschikken over eigen materieel, een vrachtwagen dus. Dat gaat om een groot bedrag. Een werknemer zou nooit zo’n investering doen”, aldus TLN.

Minister Koolmees wil vanuit de overheid toch die middengroep toetsen. Voor de zomer wordt bekend wat dit gaat betekenen voor werkgevers en werknemers in de sector.

Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
15 mei 2025
Europees transport beleeft zwak eerste kwartaal
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
Meest bekeken berichten
Recente reacties