Eerder drong TLN aan op deze maatregel via de International Road Transport Union (IRU). Hierop riep de Europese Commissie de lidstaten maandag op de wachttijd voor vrachtwagens bij de grensovergang te beperken tot een kwartier. De branchevereniging vindt het nu de hoogste tijd om de snelle doorgang daadwerkelijk te realiseren. Voorzitter Elisabeth Post: “De corona-grenscontroles mogen nu niet langer het vrachtvervoer hinderen van vitale goederen zoals levensmiddelen, medicijnen en medische hulpmiddelen. De vrije en snelle doorgang van het vrachtverkeer aan de grens is cruciaal tijdens deze crisis.”
Vroegtijdig scheiden
De wegbeheerders in de verschillende lidstaten moeten volgens TLN snel slimme oplossingen invoeren om te voorkomen dat vrachtauto’s en ander verkeer samen in een file terechtkomen. Het vroegtijdig scheiden van het goederenvervoer en het personenvervoer met een ‘Green Lane’ waarin vrachtwagens voorrang krijgen kan hierbij helpen. Ook moeten wat TLN betreft de lidstaten voldoende beambten inzetten die de corona-grenscontroles uitvoeren.
De organisatie houdt bij welke grensovergangen de langste wachttijden hebben. Die bij Oostenrijk met Hongarije voert de lijst aan, met gemiddeld twintig kilometer, resulterend in tientallen uren wachttijd, zegt TLN. Maar ook de grensovergangen vanuit Italië naar Zwitserland zijn al gauw goed voor drie uur wachttijd.
Spits
Op de A16 van afslag Rijsbergen tot aan de Belgische grens stond deze week een file van soms vijf kilometer. Dit bracht een wachttijd met zich mee van maximaal drie kwartier, zelfs buiten de spits. Ook bij andere grensovergangen naar België stond het verkeer vast. Dat gebeurde op de A4 vanuit Bergen op Zoom, op de A67 vanuit Eindhoven en op de A76 vanuit het Limburgse Stein.