De beslissing van staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (IenW) om de bezwaren tegen de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025 in te trekken is goed gevallen bij RAI Vereniging.
Op basis van de aanstaande invoering van zero-emissiezones hebben immers veel ondernemers al investeringen gedaan en plannen gemaakt. Hoewel gemeenten gaan over de emissievrije zones in hun stad, probeerde het kabinet de invoering ervan uit te stellen. Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging: “Ondernemers willen duidelijkheid. Niemand wil verwarring over de invoering van de zero-emissiezones. Hiermee laat het kabinet zien betrouwbaar beleid belangrijk te vinden. Als RAI Vereniging zullen wij hierover goed in gesprek blijven met het ministerie van IenW, zodat eventuele knelpunten in de uitvoering zo snel mogelijk worden gesignaleerd en opgelost.”
“Neem bijvoorbeeld het aantal snellaadstations. Dat is nu simpelweg onvoldoende voor de vraag die er is. Ook de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Het kan niet zo zijn dat een ondernemer investeert in een elektrische truck of bestelwagen, maar vervolgens geen mogelijkheid heeft om deze op te laden.”
Doorpakken
Wat RAI Vereniging betreft is het nu tijd om door te pakken. De branchevereniging stelt dan ook voor dat financiële ondersteuning nodig blijft om ondernemers te helpen de overstap te maken naar schone bestelwagens en vrachtwagens. Daarnaast moet prioriteit gegeven worden aan de aanleg van energienetwerken met voldoende capaciteit voor private en publieke laadinfrastructuur.