Eerder uitte de RAI Vereniging nog zijn zorgen, maar na het presenteren van het Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing 2026-2030 is de organisatie gerustgesteld. Het geld uit de heffing wordt goed besteed.

In het door het kabinet gepresenteerde programma staat dat tot 2030 ruim 1,6 miljard Euro uit de vrachtwagenheffing gereserveerd is voor de verduurzaming van het transport. Het geld kan hierdoor niet worden gebruikt voor andere doelen, maar gaat terug naar de transportsector. Zo worden uit de opbrengst van de vrachtwagenheffing, die in 2026 ingaat, verschillende subsidiepotjes betaald. Denk hierbij aan subsidie voor het aanschaffen van elektrische vrachtwagens of het aanleggen van laadinfrastructuur. Ook het aanleggen van waterstofstations gaat ermee betaald worden.

“Dit is een broodnodige ontwikkeling voor de Nederlandse vervoerssector,” aldus Frits van Bruggen, Algemeen Voorzitter van RAI Vereniging. Tot 2030 is er nu zicht op subsidiebudgetten, waarop de sector aanspraak kan maken. Dat betekent meer houvast voor bedrijven met verduurzamingsplannen. “Met dit programma krijgen bedrijven de kans om te investeren in emissievrije vrachtwagens, laadpalen, en de bouw van waterstoftankstations. De sector staat onder grote druk om te verduurzamen, en zonder deze financiële steun zijn de hoge investeringen simpelweg niet haalbaar.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
13 mei 2025
ING: Investeren in diesel blijft de norm
Meest bekeken berichten
Recente reacties