Het kabinet moet harder lopen om de drempel voor consumenten en ondernemers om minder uit te stoten te verlagen. “Met de toekomstige invoering van zero-emissiezones voor de stadslogistiek, verkeren ondernemers nog steeds in onzekerheid door het uitblijven van de beloofde subsidiegelden.”
Aldus voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging in een reactie op de tijdens Prinsjesdag gepresenteerde kabinetsplannen. “Het is tijd voor duidelijkheid, zodat naast gebruikers ook de Nederlandse automotive industrie de broodnodige investeringsprikkel ontvangt,” aldus van Eijck.
RAI Vereniging wacht met name op duidelijkheid over de aanschafsubsidie voor elektrisch aangedreven vrachtwagens, iets wat in het Klimaatakkoord is afgesproken. Ook pleit RAI Vereniging voor concrete maatregelen die het gebruik van CO2-arme brandstoffen zoals LNG bevorderen. Dit zou het rijdend wagenpark van bestelwagens en vrachtwagens aanzienlijk verduurzamen, aldus RAI Vereniging.
Infrastructuur
Ook Transport en Logistiek Nederland mist daadkracht bij het kabinet. Voorzitter Elisabeth Post: “Een effectieve subsidieregeling voor de aanschaf en opschaling van zero-emissietrucks ontbreekt. Ook ligt er nog steeds geen plan om ons elektriciteitsnet op tijd te verzwaren. En dat hebben we wel nodig om straks al die elektrische voertuigen op te laden.”
TLN wijst bovendien op de noodzaak om te investeren in infrastructuur en mobiliteit vanwege de verwachte toename van de bevolking. “Hoewel de overheid één miljard euro investeert om meer woningen te bouwen, wordt over mobiliteit niet gerept. Daarmee gaat het kabinet volledig voorbij aan het feit dat de mensen die in die nieuwe huizen gaan wonen niet stil blijven zitten. Zij zullen ook forenzen, boodschappen doen of winkelen, reizen, of soms een pakketje bestellen. Dat leidt allemaal tot veel, heel veel extra verkeersbewegingen. We dreigen dicht te slibben als we niet nú gaan investeren in onze mobiliteit en nieuwe infrastructuur.”