Naar analogie van de veiligheidsscores voor personenauto’s gaat Euro NCAP nu ook trucks beoordelen op veiligheid.
In de optiek van Euro NCAP zal een dergelijk beoordelingsschema niet alleen de veiligheid op de weg vergroten, maar ook een markt creëren voor veiligheidstechnologie. “In Zweden zijn frontale botsingen met trucks een van de grootste uitdagingen bij het bevorderen van veilig wegvervoer”, aldus Rikard Fredriksson namens Euro NCAP.
Slachtoffers
“ADAS-technologieën zijn inmiddels standaard op de meeste Europese auto’s en dragen bij aan reductie van meer dan 40 procent van sommige aanrijdingen. Zware trucks zijn bij dezelfde aanrijdingen betrokken, maar hebben deze technologieën niet, wat leidt tot een disproportioneel aantal slachtoffers bij aanrijdingen met zware voertuigen”, zegt Matthew Avery namens onderzoeksinstituut Thatcham Research.
“Door de veiligheidsniveaus van zware bedrijfswagens te onderzoeken en hun veiligheid te vergroten geloof ik dat we verkeersdoden in de toekomst kunnen voorkomen. Een veiligheidslabel voor trucks kan een stimulans zijn voor goed presteren, operationele veiligheid en kosten optimaliseren, en wetgeving versnellen om truckveiligheid te verbeteren, waardoor Europese wegen veiliger worden”, aldus Michiel van Ratingen namens Euro NCAP.
Tweestromenbeleid
Bij het beoordelen van de veiligheid van trucks maakt het gebruik nogal uit. Er zijn trucks die nooit in de stad komen en er zijn trucks die nooit op de snelweg komen. Daarom wil Euro NCAP een tweeledig beoordelingssysteem voor stad en snelweg. Alle voertuigen worden volgens beide systemen beoordeeld. Wanneere een transporteur een voertuig aanschaft voor specifiek gebruik, hoeven ze alleen maar de score voor het betreffende gebruik te raadplegen. Alleen voertuigen voor algemeen gebruik dienen goed te presteren volgens beide criteria.