We schrijven relatief weinig over bussen en openbaar vervoer in Aftersales Truck. De energietransitie is in de buswereld ver doorgevoerd en de gevolgen zijn er zichtbaar in de werkplaatsen. De nieuwbouw in Purmerend is een dermate bijzonder voorbeeld dat menig transporteur verlekkerd naar de werkplaats zal kijken.
Het openbaar vervoer werkt met concessies: contractperiodes waarin een partij zeker is van de vervoersopdracht voor die regio. Dat geeft de gerealiseerde nieuwbouw in Purmerend een horizon van tien plus vijf jaar. Zolang de volledige vloot van 193 bestelde elektrische VDL-bussen nog niet operationeel is, houdt EBS in Purmerend de oude busremise nog in de lucht. Die is immers nog wel toegerust om dieselvoertuigen te bedienen, in de nieuwe werkplaats is geen rekening meer gehouden met diesels. De oude locatie gaat terug naar de verhuurder zodra de omschakeling compleet is, naar verwachting binnen enkele maanden.
De nieuwe locatie is inmiddels volop in bedrijf en een blik op de indrukwekkende cijfers laat zien dat we hier te maken hebben met een project op schaal. Naar eigen zeggen zelfs de grootste elektrische OV-stalling van ons land. Maik Blok is als werkplaatsmanager verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de nieuwe werkplaats en het veertien mensen tellende team. Zelf werkt hij sinds 2021 bij de firma.
Zelfvoorzienend
Omdat we hier te maken hebben met een remise en werkplaats voor elektrische bussen is de stroomvoorziening een cruciaal maar lastig element. Twee megabatterijen, met een opslagvermogen van 1 MW en een capaciteit van 2,15 MWh, zorgen ervoor dat de zonnepanelen de verzamelde energie tijdelijk kwijt kunnen. De locatie is daardoor zelfvoorzienend. 25 kilometer stroomkabel verdween in de grond, de muren en de plafonds om die energie vervolgens op de juiste plek te krijgen.
In de werkplaats ontbreekt vanzelfsprekend uitlaatgasafzuiging, maar er staan weldegelijk Brekupa bulktanks voor smeermiddelen. De gladde werkplaatsvloer is voorzien van J.A. Becker stempels die opvallen door hun relatief grote hefhoogte. De technici kregen allemaal nieuwe Sonic gereedschapkarren en in plaats van persluchtgereedschap is gekozen voor elektrische versies.
Blok schakelde Dennis Klootwijk in om het personeel in de werkplaats waar nodig bij te scholen rondom elektrische aandrijfsystemen en de bijbehorende NEN9140-norm. “De gemiddelde leeftijd is best hoog hier, vijftigplus, en niet voor iedereen is de overgang even gemakkelijk geweest maar iedereen heeft de schouders eronder willen zetten.”
Tijdens de rondleiding wijst Blok op een verrijdbare trap die gebruikt wordt door de technici om bij de daksystemen te kunnen. “Het lijkt misschien iets simpels, maar we hebben echt overal over nagedacht. Die trap past tussen twee werkplekken maar heeft normaliter boven maar aan één kant een uitgang. Dat zou betekenen dat je de trap elke keer moet omdraaien, terwijl daar eigenlijk geen ruimte voor is. Om over tijdverlies nog maar te zwijgen. Dus moest er een oplossing komen zodat je beide werkplekken kunt bereiken zonder de trap te draaien. Op die manier hebben we naar elke investering gekeken: hoe halen we het maximale rendement ergens uit.”
Foto boven: Op het dak van een bus is een deel van de elektrische aandrijflijn te vinden, de accu’s zitten in de vloer. Voor de technici betekent dit dat werken op hoogte relatief gewoon is in het dagelijks werk.