Het heeft even geduurd, maar onlangs kondigde de Europese Unie de lang verwachte Euro 7-norm aan. Die moet zorgen voor schonere dieselmotoren in de voor ons liggende jaren en schonere lucht in Europa. Maar vanuit de truckindustrie is er veel verzet tegen.
Ook al zagen we op de IAA voornamelijk elektrische trucks, de komende jaren, zeker tot 2035, zullen dieseltrucks op Europese wegen nog in de meerderheid zijn. Voor Nederland geldt dat wanneer er in 2030 16.000 elektrische trucks rond rijden, dat al heel wat zou zijn. Dat betekent zo’n tien procent van het totaal. We zitten dus of we willen of niet, nog lang aan de dieselmotor vast, als voornaamste krachtbron van de economie.
De Euro 6 norm is dit jaar tien jaar oud. Dat neemt niet weg dat er in die tien jaar vijf aanscherpingen zijn geweest. Volgens Mercedes zijn alleen al in die tijd vrachtwagens tussen de 11 en 15 procent zuiniger geworden. Het bevestigt dat de diesel nog de nodige potentie heeft. Dat is belangrijk, want een voorname reden van de EU om nu met Euro 7 te komen is dat het een verdere afname van luchtvervuiling nastreeft, met name stikstof, om het aantal doden in Europa als gevolg van die luchtvervuiling te reduceren. Concreet spreekt het voorstel van een afname van schadelijke stikstofoxiden van 56 procent en van fijnstof van 39 procent tussen nu en 2035. Stikstofreductie is dus niet alleen een eis aan het adres van de boeren.
Banden en remmen
Een groot verschil met Euro 6 is dat in de nieuwe norm ook andere dan uitlaatgas-emissies gemeten gaan worden. Daarbij gaat het concreet om remstof en om bandenplastics. Dit gaat ook gelden voor elektrische trucks. Daarnaast worden andere stoffen meegerekend, zoals formaldehyden, lachgas en mogelijk kankerverwekkende stoffen.
Nieuw is ook dat Euro 7 trucks scherper gecontroleerd gaan worden op het daadwerkelijk halen van de norm. Maar dan niet gedurende de eerste zeven ton van de levensduur, maar 875.000 kilometer. Een vrij theoretisch gegeven, lijkt ons. Daarnaast moet er apparatuur aan boord zijn die continu volgt of de uitlatgassen nog wel aan Euro 7 voldoen. Al deze extra apparatuur maken de vrachtwagen er niet goedkoper op. Rekening moet worden gehouden met een prijsstijging van maximaal 4700 euro per voertuig.
ACEA niet blij
De gezamenlijke truckfabrikanten lieten het er niet bij zitten toen het voorstel naar buiten kwam. Er kwam een flink getoonzet persbericht waarin werd uitgelegd dat de komst van Euro 7 ‘ongelukkig’ is, net nu de industrie volop omschakelt naar de bouw van elektrische trucks. “Het gaat flinke investeringen vergen om aan de Euro 7 normen te voldoen. Onze investeringen in elektrische voertuigen en de productie daarvan, heeft een veel effectievere invloed op de luchtkwaliteit dan investeringen in Euro 7”, aldus ACEA, dat hiermee natuurlijk wel een punt heeft. “Met elektrificering wordt tegelijkertijd ook de uitstoot van CO2 aangepakt.” Om de kritiek af te ronden bestempelt ACEA de ingangsdatum van 2027 als ‘volkomen onrealistisch’ omdat er tal van aanpassingen en investeringen moeten worden uitgevoerd.
Vlaskamp
Topman Alexander Vlaskamp van MAN gaf ook een reactie: “Om eerlijk te zijn: het nieuwe wetsvoorstel is veel te ambitieus en treedt op het verkeerde moment in werking. De effecten van Euro VII zullen voelbaar zijn in de tijd dat de invoering van elektrische trucks in volle gang is vanwege de naleving van de CO2-uitstootregels. Dit betekent dat Euro 7/VII, zonder de oudere vloot aan te pakken – wat veel logischer zou zijn – een marginaal effect zal hebben op de NOx-emissies van het wegvervoer.
Integendeel, het vergt enorme investeringen van enkele honderden miljoenen euro’s in een afnemende technologie in de toekomst, die zelfs de kosten zal overtreffen van de ontwikkeling van een zeer uitgebreide Euro VI-norm, die toen van toepassing was op een veel groter deel van de totale vloot.”
Nieuwe motoren
Nu gebeurt het vaak dat de industrie flink tegen nieuwe regels in wil gaan, maar ondertussen al volop achter de schermen nieuwe motoren gereed maakt. Zo kwam MAN op de IAA met een gewijzigde D26-motor en Mercedes met een gewijzigde OM 471 LA motor. Scania kwam met een nieuwe 13-litermotor met één cilinderkop, mede vanwege de komst van Euro 7. DAF kondigde een ingrijpend vernieuwde MX11-motor aan. Begrijp ons goed, dit zijn Euro 6-motoren voor nu, maar we vermoeden, omdat er al lang discussie is geweest over Euro 7, dat er niet meer zoveel voor nodig is om ze aan de nieuwe norm te laten voldoen. In het verleden waren sommige merken, met name DAF, vaak vroeg met hun nieuwe motor, die al voldeed aan de nieuwe norm voordat die actueel werd. Of het deze keer ook weer zo zal gaan, zal de tijd leren.