Teneinde de bezorging van consumentengoederen in Nederland volledig CO2-neutraal te kunnen maken, gaat logistiek dienstverlener TSN Groen zeker zes extra zelfvoorzienende hubs bouwen, bovenop de zes die er al zijn. Van daaruit verzorgen elektrische vrachtwagens de zogeheten last-mile-distributie van grote consumentengoederen. Op die manier kunnen jaarlijks 1,5 miljoen leveringen gebundeld en CO2-neutraal worden bezorgd.

Met het plan is zo’n 120 miljoen euro gemoeid. Het biedt werk aan 300 mensen. Aanleiding voor het model vormen de aangescherpte milieu-en klimaatdoelen. Hierdoor voeren tientallen steden in 2025 een emissievrijezone in de binnenstad in. In 2030 mogen vervolgens in talloze stadscentra alleen nog maar schone bestelauto’s en vrachtwagens rijden. De zogeheten green hubs van TSN Groen zijn daar het logistieke antwoord op.

De green hubs worden uitgerust met zonnepanelen, batterijen en windenergie-oplossingen. Om ‘verdozing’ te voorkomen wordt zoveel mogelijk ingezet op bestaande bouw of herontwikkeling. Hubs in de Randstad (Rotterdam en Amsterdam) moeten een aansluiting krijgen op treinverbindingen, open water en mogelijk zelfs op luchtvracht. Voor de duurzame aanlevering van de hubs en het vervoer tussen die distributiepunten wil TSN Groen vrachtwagens op waterstof laten rijden.

Actieradius

De last-mile bezorging van goederen, zoals meubels, witgoed en grote pakketten, moet vanuit de hubs met zo’n 300 elektrische voertuigen gebeuren. Door dicht bij de consument te zitten, is de beperkte actieradius van elektrische vrachtwagens geen probleem. Het model is niet alleen geschikt voor retail, maar ook voor bijvoorbeeld gemeenten, zegt TSN Groen-directeur Andries Vlot. “Denk aan de leveringen voor de plaatselijke bibliotheek, het zwembad, of gemeentehuizen. Nu worden zaken als kantoorbenodigdheden, papier en meubels telkens apart vervoerd. Zeker in landelijk gebied worden zo onnodige kilometers gemaakt met fossiele brandstofvoertuigen. Dat is met dit model verleden tijd.”  

Door veel samen te werken met verschillende transportbedrijven kunnen goederen straks gebundeld de weg op, om zo het aantal vervoersbewegingen terug te dringen en de leefbaarheid en veiligheid in de stad en daarbuiten overeind te houden. De impact is volgens Vlot ‘zeer groot’. Ervan uitgaande dat vanuit elke hub per dag 450 CO2-neutrale zendingen mogelijk zijn, gaat het op jaarbasis om 1,5 miljoen leveringen.

Retouren

Verder moet een eind worden gemaakt aan de milieuvervuiling door retourartikelen. Daarom worden alle hubs uitgerust met een refurb-afdeling. Vlot: “Goederen die vaak nog prima bruikbaar zijn, belanden nu op afvalbergen of in de woestijn. Wij gaan ze repareren, liefst door mensen met een arbeidsbeperking, en ze vervolgens weer verkopen en bezorgen vanuit diezelfde hub. Zo krijgen ze een tweede leven.”  

Het verduurzamingsplan moet werk bieden aan zo’n driehonderd mensen. Daarbij gaat het onder anderen om vrachtwagenchauffeurs, bijrijders, planners en magazijnmedewerkers. “We willen mensen inzetten die al in die provincie in de logistiek werken. Het wordt beslist geen broodroof.”

Kosten

De maximale totale kosten zijn berekend op zo’n 120 miljoen euro. Vlot ziet deze hoge kosten geenszins als obstakel. “Investeerders bieden zich nu al uit zichzelf aan. Iedereen is zich ervan bewust dat we een groot probleem hebben als straks tientallen steden op slot gaan voor voertuigen op diesel. Zo ben ik in gesprek met multinationals die continuïteit willen voor hun goederenleveringen in Nederland.” Volgens Vlot is het model na Nederland geschikt voor de uitrol in heel Europa.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties