Alleen vaststellen van de uitstoot, zoals Vecto beoogt, is dan niet voldoende. Om die reden vraagt het Europees Parlement aan de Europese Commissie om voor 30 april te komen  met bovengrenzen voor toegestane CO2-uitstoot.

Instrument

Deze bovengrens wordt dan het vertrekpunt naar steeds lagere waarden, als het aan het Europees Parlement ligt. Jaarlijks moeten landen de uitstoot melden aan Brussel, dat op die manier streeft naar scherpere concurrentie, steeds zuiniger trucks en daardoor minder CO2. Eerste wetsvoorstellen ter invoering van Vecto worden in de loop van dit jaar verwacht.

De Europese Commissie gaat uit van een uitstootafname van 2,1 miljoen CO2 als gevolg van deze maatregelen. Daarmee komt naar Brussel verwacht de doelstelling (veertig procent minder uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990) binnen handbereik.

Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
15 mei 2025
Europees transport beleeft zwak eerste kwartaal
15 mei 2025
ZF maakt het trailerfabrikanten gemakkelijk
14 mei 2025
Scania Zwolle produceert miljoenste chassis
14 mei 2025
Vandijck Transport test elektrische truck op rit naar Zwitserland
13 mei 2025
Stoneridge presenteert SE5000 Smart 2 OSNMA tachograaf
13 mei 2025
Wierda bouwt MAN TGS met 50 ton GVW
Meest bekeken berichten
Recente reacties