Om het transport in Europa beter te maken moeten er meer controles plaatsvinden, aldus de EU. Ook moet het makkelijker worden documentatie en technische gegevens uit te wisselen. Dit stelt de Europese Commissie in een nieuw voorstel.
Bij een controle van een vrachtwagen onderweg moeten controleurs ook letten op uitstoot, geluid en ladingzekering. Dit stelt de Europese Commissie in een voorstel voor nieuwe regels. Volgens de politici zijn deze nodig door veranderende omstandigheden. Transportorganisatie IRU is het ermee eens: zij is voorzichtig positief over het voorstel en spreekt over een ‘noodzakelijke update’.
Misstanden aanpakken
Door middel van een Partical Number-test moet tijdens een controle de uitstoot van een vrachtwagen gemeten moet worden. Hiermee kijkt men niet alleen of het voertuig aan de milieu-eisen voldoet, maar ook of hij de juiste tol betaalt. Daarnaast moet ook een geluidstest standaard onderdeel van een controle worden, zo stelt de Europese Commissie. Ook op ladingzekering moeten controleurs strenger controleren.
Met de strengere controles wil de EU misstanden in het transport aanpakken. Hiermee moet het veiliger en eerlijker worden. Ook de technische staat van voertuigen krijgt meer aandacht. De Europese Commissie stelt hierbij een geheel nieuw platform voor, waar gegevens op te vragen zijn. Dit moet manipulatie van bijvoorbeeld tellerstanden aanpakken.
Dit platform kan ook de basis zijn van het uitwisselen van informatie over vrachten. Door digitale documenten en certificaten centraal op te slaan, moet met name het internationale vervoer zekerder en makkelijker worden.