Het Duitse Bundesverband eMobilität zou graag zien dat trailers die zijn voorzien van een elektriciteit genererende as snel worden toegelaten in heel Europa. Nu is de techniek er wel, maar staat een oude wet toelating in de weg. Dat meldt de RAI Vereniging.

Het was al een thema in Aftersales Truck Magazine, maar nu heeft het Bundesverband eMobilität (BEM) wil niet langer wachten als het gaat om geëlektrificeerde trailers: Na een raadpleging van de verantwoordelijke werkgroep, roept de vereniging het Bundesministerium für Digitales und Verkehr (BMDV) op om de nieuwe technologie in de bedrijfswagensector onmiddellijk goed te keuren.

Onmiddellijk besparen

“We praten al sinds het begin van het jaar, maar er is niets gebeurd. De bedrijfswagensector zou onmiddellijk CO2-uitstoot kunnen besparen als e-trailers worden goedgekeurd, wat niet alleen om administratieve redenen gebeurt”, zei BEM-bestuurslid en werkgroepleider Markus Emmert na het overleg in de vertegenwoordiging van de deelstaat Saarland.

Nieuwe voertuigcategorie nodig

Tot nu toe is de elektrische aanhangwagen niet erkend in de Duitse regelgevende context en is de huidige voertuigregistratie in de Federal Motor Transport Authority (KBA, de Duitse RDW) niet voldoende. Volgens haar eigen verklaringen is de BEM daarom sinds het begin van het jaar actief betrokken geweest bij het creëren van een aparte voertuigcategorie voor e-trailers, het bevorderen van de creditering van de milieueffecten aan de tolheffing en het treffen van alle verdere voorbereidingen voor het eNumber-kenteken, evenals de aanpassing van de rijbewijsklassen of voertuigdocumenten.

Al sinds 2018

“Ons eerste prototype van de e-trailer is sinds 2018 in gebruik en heeft bewezen dat het brandstofbesparingen tot 16 procent en CO2-emissiereducties tot 13,5 ton per voertuig per jaar mogelijk kan maken”, zegt Christiaan Verschueren, Global Head of System Solution Trailer, ZF Group. De fabrikant had op de bijeenkomst zijn e-trailer gepresenteerd. Volgens ZF zal trailertechnologie in de toekomst een doorslaggevende rol spelen bij het kostenefficiënter en dus concurrerender maken van het goederenvervoer over de weg. De elektrificatie van opleggers zal de energie-efficiëntie van bedrijfsvoertuigen naar een volledig nieuw niveau tillen.

e-trailers ondersteunen de combinatie

E-trailers hebben een eigen aandrijving en een onafhankelijk, extern oplaadbaar energieopslagapparaat. Volgens de BEM duwen ze niet, maar ondersteunen ze de combinatie, vergroten ze de actieradius en leveren ze een belangrijke bijdrage aan het besparen van klimaatschadelijke uitlaatgassen: in diesel- of benzinevoertuigen met 20 procent en meer. Volgens de vereniging worden geëlektrificeerde aanhangwagens vervoerd achter trekkende voertuigen zoals auto’s, vrachtwagens, bussen of tractoren. “De categorie e-trailers omvat moderne e-caravanoplossingen voor milieuvriendelijk toerisme en elektromobiele oplossingen voor volledig digitaal zwaar transport.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
23 mei 2025
Webfleet: Fleetmanagers gebruiken te weinig AI
22 mei 2025
Meer erkenning nodig voor technisch personeel
22 mei 2025
Nog één keer Iveco voor Van der Wielen
20 mei 2025
Scania presenteert 11-liter Super motor
20 mei 2025
Eerste beelden Volvo FH Aero Electric
20 mei 2025
Samenwerking BE-Combi en Junge Fahrzeugbau
Meest bekeken berichten
Recente reacties