Recentelijk heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aangekondigd budget beschikbaar te stellen om de bergingsondernemingen op strategische posities stand-by te houden. Dit moet de inzetsnelheid verder ten goede komen, in combinatie met een snellere melding van incidenten aan het LCM en CMV.
De bergingsbranche is van mening dat dit concept pas écht optimaal zal functioneren wanneer zij hierbij ook zelf haar kortstondige incidentbeveiliging mag organiseren. Dit vergroot de veiligheid van de bergers. Ook bevordert het de doorstroming. “Er hoeft dan niet gewacht te worden op een weginspecteur of andere hulpdienst. De tijd dat een berger moet wachten op beveiliging is immers tevens de periode waarin zij zelf wordt blootgesteld aan gevaar”, aldus Rob de Jong, voorzitter van de VBM. “Tot nog toe is het steeds goed afgelopen. Maar getuige de grote hoeveelheid ongevallen met botsabsorbers, tekstkarren en auto’s van weginspecteurs is het slechts een kwestie van tijd tot ook onze leden met een ongeval te maken krijgen. De tijd dat iemand actief beveiligt, moet korter. Rijkswaterstaat moet de berger eerder alarmeren en deze meer de regie geven in het werk waarvoor zij zijn gecontracteerd en in zijn gespecialiseerd.”
Omgewaaide trucks
Tijdens de storm van 18 januari zijn er ruim zeventig omgewaaide vrachtwagens geborgen door de bergingsbedrijven. Hierbij is in veel gevallen een zogeheten versnelde of uitgestelde berging uitgevoerd. Hierbij wordt het voertuig waar nodig aan de kant geschoven om (een deel van) de rijbanen weer voor verkeer beschikbaar te maken. Pas nadat de wind is gaan liggen wordt begonnen met de daadwerkelijke berging van het voertuig. Rob de Jong: “De vooraankondigingen logen er al niet om. Windstoten van 120 tot 150 kilometer per uur kunnen zorgen voor aanzienlijke schade. Vanuit de branchevereniging van Bergings- en Mobiliteitsspecialisten (VBM) worden de leden opgeroepen om tijdig op te schalen in capaciteit en vooral ook te denken aan de veiligheid van eigen personeel.”
Tijdens het hoogtepunt van de storm lag er op vrijwel elke grote verkeersbrug minimaal één vrachtwagen op zijn kant. Hier staan in veel gevallen al bergers in de directe omgeving paraat om direct in actie te komen en de voertuigen te zekeren. Zo wordt een deel van de weg vrijgehouden en wordt voorkomen dat het voertuig nog meer problemen veroorzaakt.
De meeste geborgen vrachtwagens blijken bij navraag van buitenlandse herkomst te zijn. Rob de Jong: “De overheid wil onderzoeken instellen naar de redenen waarom deze trucks de weg op zijn gegaan. De vraag is een beetje als: waarom steekt de kip de straat over? Om van A naar B te komen. Uiteraard begrijpen veel bestuurders heel goed wat de risico’s zijn. Onder druk van hun werkgever rijden zij toch door. Stilstaan kost geld. Een rijverbod bij dit soort weersomstandigheden zal hier naar verwachting niet veel aan veranderen.”