Voor het koolstofvrij maken van de truck- en bussector, zijn zero-emissievoertuigen niet de beperkende factor. In een manifest roept truckfabrikantenkoepel Acea Europese beleidsmakers op om de eisen aan truckfabrikanten te laten vergezellen van voorwaarden scheppende omstandigheden en een coherent raamwerk van regelgeving.

Fabrikanten zeggen hun aandeel te leveren aan het koolstofvrij maken van de transportsector door het fabriceren van batterij-elektrische en door waterstof aangedreven trucks. Daar staat tegenover dat er vandaag de dag vrijwel geen publieke laadinfrastructuur voor bussen en trucks aanwezig is.

Laadinfrastructuur

Volgens Acea zijn er in Europa minstens 50.000 openbaar toegankelijke laadstations en minstens 700 waterstoftankstations nodig om een CO2-reductie van 45 procent tegen 2030 mogelijk te maken. Koolstofbeprijzing en stimuleringsprogramma’s gericht op het dichten van de kloof in de totale kosten voor een traditionele dieseltruck en een zero-emissie variant schieten tekort.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 februari 2025
Beste DAF dealer zit in Roemenië
6 februari 2025
Ondernemersvertrouwen daalt weer in 2025
6 februari 2025
DB Schenker ontvangt eerste tien MAN eTGX trekkers
5 februari 2025
Renate de Walle nieuwe director Volvo Group Truck Center
5 februari 2025
Dollevoet kiest Mercedes-Benz vanwege lage downtime
5 februari 2025
Heemskerk fresh & easy gaat voor zuinig met Volvo
Meest bekeken berichten
Recente reacties