In 2025 zal meer dan de helft (53 procent) van het Europese bestelwagenpark bestaan uit Euro 6-bestelwagens. Toch zullen pre-Euro 6-bestelwagens, verkocht voor 2014, dan nog voor bijna 50 procent bijdragen aan de uitstoot van stikstofoxiden.
Dat blijkt uit cijfers die fabrikantenkoepel Acea heeft verzameld. Tegelijkertijd zal de introductie van Euro 7 in 2030 nauwelijks bijdragen aan de reductie van de NOx-uitstoot, heeft Acea berekend. Acea verwacht dat Euro 7/Euro VII in 2030 slechts een extra 4 procent reductie van NOx geeft voor personenwagens en 2 procent voor bedrijfswagens. Voor bussen is de invloed van Euro VII nihil.
Contraproductief
Euro 7 werkt zelfs contraproductief, stelt Acea, omdat investeringen in Euro 7 ontwikkelingscapaciteit en financiële middelen weghoudt van batterij- en brandstofceltechnologieën. Acea verwacht dan ook dat het aanpakken van het pre-Euro 6-wagenpark een veel grotere invloed zal hebben op het terugdringen van emissies.