In 2025 zal meer dan de helft (53 procent) van het Europese bestelwagenpark bestaan  uit Euro 6-bestelwagens. Toch zullen pre-Euro 6-bestelwagens, verkocht voor 2014, dan nog voor bijna 50 procent bijdragen aan de uitstoot van stikstofoxiden.

Dat blijkt uit cijfers die fabrikantenkoepel Acea heeft verzameld. Tegelijkertijd zal de introductie van Euro 7 in 2030 nauwelijks bijdragen aan de reductie van de NOx-uitstoot, heeft Acea berekend. Acea verwacht dat Euro 7/Euro VII in 2030 slechts een extra 4 procent reductie van NOx geeft voor personenwagens en 2 procent voor bedrijfswagens. Voor bussen is de invloed van Euro VII nihil.

Contraproductief

Euro 7 werkt zelfs contraproductief, stelt Acea, omdat investeringen in Euro 7 ontwikkelingscapaciteit en financiële middelen weghoudt van batterij- en brandstofceltechnologieën. Acea verwacht dan ook dat het aanpakken van het pre-Euro 6-wagenpark een veel grotere invloed zal hebben op het terugdringen van emissies.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties