In 2025 zal meer dan de helft (53 procent) van het Europese bestelwagenpark bestaan  uit Euro 6-bestelwagens. Toch zullen pre-Euro 6-bestelwagens, verkocht voor 2014, dan nog voor bijna 50 procent bijdragen aan de uitstoot van stikstofoxiden.

Dat blijkt uit cijfers die fabrikantenkoepel Acea heeft verzameld. Tegelijkertijd zal de introductie van Euro 7 in 2030 nauwelijks bijdragen aan de reductie van de NOx-uitstoot, heeft Acea berekend. Acea verwacht dat Euro 7/Euro VII in 2030 slechts een extra 4 procent reductie van NOx geeft voor personenwagens en 2 procent voor bedrijfswagens. Voor bussen is de invloed van Euro VII nihil.

Contraproductief

Euro 7 werkt zelfs contraproductief, stelt Acea, omdat investeringen in Euro 7 ontwikkelingscapaciteit en financiële middelen weghoudt van batterij- en brandstofceltechnologieën. Acea verwacht dan ook dat het aanpakken van het pre-Euro 6-wagenpark een veel grotere invloed zal hebben op het terugdringen van emissies.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
29 april 2025
De Romein trekt de energietransitie met MAN
29 april 2025
Renault presenteert Estafette, Goulette en Trafic E-Tech
29 april 2025
Volvo en VW maken de e-dienst uit
28 april 2025
Blom-DSW biedt nu ook Piaggio bedrijfswagens
28 april 2025
EU: meer controles onderweg en gegevensuitwisseling
28 april 2025
Solutrans: toekomst van een dynamische sector
Meest bekeken berichten
Recente reacties