Vanaf 2026 worden inkomsten van de vrachtwagenheffing geïnvesteerd in duurzaam transport. Om tot die tijd niet in een gat te vallen, is het Stimuleringspakket 2024-2025 vastgesteld als vervolg op de AanZET regeling.
Het Stimuleringspakket 2024-2025 is door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat vastgesteld na uitvoerig overleg met vertegenwoordigers van evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en VERN. Het pakket bevat vijf subsidieregelingen met als doel ondernemers te ondersteunen hun vervoer te verduurzamen. In de begroting van het Mobiliteitsfonds is voor 2024 een bedrag van 70 miljoen Euro gereserveerd. Voor 2025 is dit 100 miljoen Euro.
Overgang
In 2026 gaat de vrachtwagenheffing in. Vervoerders betalen een bedrag voor elke gereden kilometer op snelwegen en enkele andere wegen. Het geld dat dit oplevert, moet direct gebruikt worden voor het stimuleren van duurzaamheid in transport en logistiek. Hoe dit geregeld wordt, komt vast te liggen in een meerjarenprogramma. Het eerste concept van dit meerjarenprogramma voor 2026 – 2030 is ondertussen opgesteld. Naar verwachting wordt de definitieve versie tijdens Prinsjesdag 2024 gepresenteerd.
Om niet tussen de wal en het schip te vallen, was ook een pakket voor de jaren 2024 en 2025 nodig. Eind dit jaar eindigt immers de Aanschafsubsidieregeling Zero Emissie Trucks (AanZET). Om te voorkomen dat de voortgang bij gebrek aan subsidie stil komt te vallen, is het Stimuleringspakket 2024-2025 opgesteld. Startdata en verdere details over de subsidieregelingen zijn op dit moment nog niet bekend.