Als je het niet kunt kopen, dan moet je het bouwen, zo luidt het gezegde. Vos Transport neemt dit advies ter harte en is gestart met het bouwen van een eigen vrachtwagen op waterstof, de Zepp Europa.
Twee Mercedes-Benz Actros trekkers worden omgebouwd naar fuel cell elektrisch (FCEV), oftewel naar waterstof met een fuel cell. De wens om met waterstof te rijden was er al lang bij Vos Transport in Deventer. De geschikte vrachtwagen werd echter niet gevonden. De enkele vrachtwagen met fuel cell die te koop is, levert vaak cabineruimte in voor de waterstoftanks, of zijn langer dan een normale trekker.
Zepp Europa
Vos Transport wil beide niet. De vrachtwagen moet voorzien zijn van een slaapcabine maar ook geschikt zijn voor een oplegger van 13.60 meter en voor het vervoeren van een 45-voet container. Bovendien moet het gewoon een 4×2 trekker zijn, net zoals de meeste trekkers in Nederland. Aangezien zo’n vrachtwagen op waterstof niet te vinden is, startte Vos Transport het project Dreamh2aul.
Dit deed het transportbedrijf samen met Zepp.solutions. Dit bedrijf dat is opgericht door studenten van de TU Delft en specialiseert zich in waterstoftechniek. Naast race-auto’s, bouwmachines en scheepsmotoren gaan ze zich nu ook richten op vrachtwagens. Voor de benodigde expertise van het ombouwen van vrachtwagens is de hulp ingeroepen van GINAF. Ook TotalEnergies doet mee aan het project door het realiseren van een waterstoftankstation in Deventer.
Naar verwachting zijn de twee trekkers, ongedoopt tot Zepp Europa, in de loop van het jaar gereed. In eerste instantie worden ze ingezet voor het transporteren van containers van en naar de terminal in Deventer. Ook wil Vos Transport ze inzetten in de stedelijke distributie, met het oog op de naderende zero-emissiezones. Het uiteindelijke doel is een waterstofvrachtwagen voor de lange afstand, maar Vos Transport snapt dat hiervoor nog stappen gezet moeten worden. De vrachtwagens die men nu bouwt, zijn vooral voor ‘learning by doing’.