In Bleskensgraaf rijden we het terrein van de lokale Bosch Car Service op. Niels van der Lee had echter andere plannen dan direct in het familiebedrijf te stappen. Zijn passie ligt bij bedrijfswagens en getrokken materieel. De bedrijfshal naast het autobedrijf biedt zijn bedrijf VDL Bedrijfswagens Techniek onderdak maar dat had nog wel wat voeten in aarde.

Partnercontent

In een ideale wereld is een nieuwbouwpand bij de oplevering helemaal toegespitst op het gebruik ervan. Zeker voor een bedrijfswagenwerkplaats zijn er wel wat overwegingen die je ingevuld wilt zien. Nu leven we niet in een ideale wereld en moeten roeien met de riemen die je hebt is iets wat Niels van der Lee aan den lijve heeft ervaren.

Jonge ondernemer

De 22-jarige bedrijfswagentechnicus en keurmeester wilde na het vak bij derden te hebben geleerd zelf de regie hebben en liet zijn oog vallen op de kersverse bedrijfshal op het terrein van zijn vaders Bosch Car Service-vestiging. Een grote rechthoekige hal met twee overheaddeuren, een zadeldak en een kantoortje met een zoldertje erboven. Voor de rest een grote, vrije ruimte om als werkplaats te benutten. Ideaal toch? Het feit dat de vloer er al in lag, was verre van ideaal en betekende het nodige hak- en breekwerk. Een litteken in de vorm van een lasnaad halverwege de vloer is de stille getuige dat achter de linker-deur oorspronkelijk geen put lag. Inmiddels is die er wel en is de vloer weer strak en vloeistofdicht.

Niets aan de put doet vermoeden dat dit niet al te lang geleden nog een dichte vloer was. De putkrik met zijdelingse hefcilinders biedt extra comfort bij werkzaamheden in de put.
De liftbank beschikt over twee draairichtingen zodat Niels beide kanten op kan keuren. Het afleesscherm hangt buiten beeld en bij een keuring naar buiten toe wordt de tablet gebruikt.

Service telt

In het autobedrijf van vader Kees werkt het team al met een VLT-remmentestbank, maar het waren vooral de eigen ervaringen als keurmeester bij derden die Niels overtuigden om met VLT te gaan praten over zijn plannen: “Ik vind het belangrijk dat leveranciers niet alleen de deur platlopen om een order binnen te halen, maar dat ook doen als er zich een probleem voordoet. Zeker met een remmentestbank, daar moet ik van op aan kunnen en dus ook van de partij erachter.”


‘Ik verwacht van een leverancier dat ze bij een eventuele calamiteit net zo voortvarend te werk gaan als toen ze de order wilden binnenhalen.’


Het was geen makkelijke opdracht erkent Michiel van der Eijk die Niels namens VLT begeleidde tijdens de oriëntatie. “Ik houd wel van een uitdaging”, zegt Michiel met een glimlach. “Uiteindelijk is het beschikbare pand voor ons een gegeven. Daar moet het gebeuren. Het feit dat het een relatief vers nieuwbouwpand is, maakt geen verschil. Feit is dat de vloer erin ligt en dat daar een apk-straat met put in moet op een manier die prettig werkt voor de keurmeester en voldoet aan alle wettelijke eisen.”

Twee richtingen

Omdat op deze locatie de hal eindigt met een blinde muur op de kopse kant betekent dat een doorrijdstraat niet tot de opties behoorde. Voor het pand is echter alle ruimte voor rangeerwerk. “Ik heb ervoor gekozen de remmentestbank al aan het begin van de straat te leggen, vrij kort na de roldeur”, legt Niels uit. De remmentestbank is een liftbank en kan in twee richtingen keuren. “Voor het keuren rijd ik de combinatie meestal achteruit de keurstraat in. Vervolgens keur ik met de tablet voor de bediening en het aflezen van de resultaten.” Tegen de kopse kant van de werkplaats hangt een groot afleesscherm zodat ook die optie open blijft.

De overhead-deuren zijn voor het goede eigenlijk net iets te laag. “Daardoor blijft het opletten, maar ik keur zelf en ken de situatie dus dat mag geen probleem opleveren. Zeker in combinatie met de gekozen keurrichting waarbij je de werkplaats uitrijdt en een extra oogje in het zeil kunt houden.”

Tijdens het bezoek is de VLT-putkrik vol in bedrijf. “Mijn hoofdactiviteiten zijn toch de keurwerkzaamheden en dat doe ik voor verschillende opdrachtgevers in de omgeving. Soms komt er een verzoek voor onderhoud of reparatie op mijn pad en dat is geen probleem. Ik ben er graag voor mijn klanten. Op termijn wil ik wel investeren in een set hefkolommen. Ik heb er de ruimte voor en dan blijft de apk-straat mooi vrij om te keuren.” VDL Bedrijfswagens Techniek opent in januari.

Foto boven: Niels van der Lee zit met zijn bedrijf naast dat van zijn vader. Daar zijn het vooral de luxe wagens die de hoofdrol spelen, bij Niels draait het om de bedrijfswagens. De jonge keurmeester bedient verschillende grote vloten in de regio.

Voor meer achtergronden, foto’s en technische info: www.vltest.nl/AST2024-6

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties