De passie straalt van de nieuwe campagne af. Het is PACCAR Parts dan ook serieus met de ambities voor het multimerkenprogramma TRP. “We willen de komende vijf jaar uitgroeien tot het grootste parts en service netwerk met duizend vestigingen verspreid over Europa en daarbuiten”, aldus Manager Market Development Dennis van Graas en Regional Sales Manager Ronald van de Meerakker.
PArtnercontent
2023 is behalve een jubileumjaar voor het vijftigjarige PACCAR Parts ook het jaar waarin ingezet wordt op groei van het universele label TRP. “We hebben de puzzelstukjes nu compleet”, klinkt het gedecideerd. De drie letters staan al sinds jaar en dag voor een lijn onderdelen waarmee DAF de voertuigen van de overige merken wil bedienen. “Wil je daarin kunnen slagen dan moet je als klant de juiste producten kunnen vinden, die moeten vervolgens beschikbaar zijn en competitief geprijsd. Onze toeleveranciers zijn vooral de OE-fabrikanten waardoor kwaliteit gewaarborgd is”, zegt Van Graas. “TRP maakt inmiddels een significant deel uit van de omzet van Paccar Parts.”
Nieuwe toolbox
Met de nieuw ontwikkelde toolbox is dan ook ingezet op de vindbaarheid van de beschikbare producten. Die toolbox betreft een combinatie van essentiële middelen om aan de slag te gaan met service en onderhoud van de diverse merken trucks of trailers. In de bestelomgeving zijn zowel de OE-nummers als de nummers van
‘We hebben nu de puzzel compleet’
de onderdelenfabrikanten zelf beschikbaar. Behalve een bestelomgeving zijn dat technische informatie rond reparatie en onderhoud en
diagnoseapparatuur.
Beschikbaarheid
Na vindbaarheid volgt beschikbaarheid. “We concentreren ons op de hardlopers van de volumemodellen, daar zijn we eerlijk in. Dat is immers waar de markt is”, schetst Van de Meerakker. “We hebben zelf de data over wat de hardlopers zijn op onderdelengebied voor de DAF-modellen. Voor de andere merken zijn die hardlopers niet anders. De dealers kennen hun eigen klanten het beste dus waar nodig passen we de voorraad lokaal aan de vraag aan.” Per land zal de mix sowieso anders uitpakken, zo is de ervaring inmiddels. “In Frankrijk is er veel vraag naar onderdelen voor de Renault-modellen, in Scandinavië vanzelfsprekend Scania en Volvo.”
Balieverkoop
TRP is niet alleen bedoeld om de DAF-dealers ook andere merken in de eigen werkplaatsen te laten bedienen. Zeker in een land als Nederland waar de eigen werkplaatsen al een volle planning hebben en personeel schaars is. Voor Nederland heeft de balieverkoop van TRP-onderdelen via de DAF-dealers dan ook de focus. Daarnaast zijn er TRP Shops: grossiers volledig gespecialiseerd in TRP. Om de beschikbaarheid te optimaliseren houden dealergroepen er al een bezorgdienst op na die enkele keren per dag bezorgt. De dealers zelf krijgen elke nacht via nachtdistributie de voorraden aangevuld.