Met de enorme vlucht die de dieselprijs nam de afgelopen maanden kijken vervoerders extra scherp naar de besparings­mogelijkheden. Met een juist bandenbeleid raakt een vlootbeheerder 53 procent van de totale kosten, zo rekent Continental ons voor tijdens de introductie van de vijfde generatie truckbanden.

ContiConnect 2.0 is de nieuwe generatie van de bandensensor die praat met een nieuwe app. Er is een chauffeursversie en een voor de vlootbeheerder.

Met de vier letters LODC wil de bandenfabrikant dit onderstrepen: lowest overall driving costs, ofwel de laagste totale rijkosten. In de taartdiagram van totale vlootkosten zijn banden slechts goed voor vijf procent. Dat is net zo veel als reparatie en onderhoud. Bernard Marjanovic (internationaal key-accountmanager fleets) legt uit dat dat een te smalle definitie is. “De keuze voor banden met een gunstiger energielabel bijvoorbeeld raken direct de hoeveelheid brandstof die je verbruikt.” LODC staat voor een overall advies om aan banden gerelateerde kosten te drukken.


Banden beïnvloeden 53 procent van de totale operationele kosten van een vloot


En laat brandstof nu net dertig procent van de totale kostenraming voor zijn rekening nemen, net zo veel als de aanschaf van de vloot minus de restwaarde. De chauffeur vormt, volgens de Conti-cijfers, slechts een tiende van de begroting. Verzekering en tol is iets minder, administratie juist iets meer. Als je die laatste groep kan helpen door minder uitval wegens bandenpech en automatisering van bandenbeheer dan heeft de bandenkeuze daar ook zijn invloed. Al met al dus 53 procent van de kosten. (Let wel: dat betekent niet een besparing van 53 procent!)

Conti Hybrid

Bewust van de enorme kostenverhoging waarmee vervoerders zich geconfronteerd zien (brandstof en energie, salarissen etc.) komt Conti dan ook met verschillende noviteiten die bedoeld zijn om besparend te werken. Denk aan meer kilometers halen uit zowel een profiel (dankzij beperkte slijtage) als een karkas (door vernieuwing) maar ook aan de al aangehaalde klassewinst binnen het verplichte energielabel op een band. In dit kader zijn de net geïntroduceerde Conti Hybrid HS5 en Conti Hybrid HD5 voor de stuur- en aandrijfas natuurlijk de beoogde visitekaartjes. De fabrikant claimt onder meer ‘onovertroffen kilometerrendement, duurzaamheid en robuustheid bij gemengd regionaal gebruik’.

De 0°-bandgordel van de Conti Hybrid HS5 in maat 315/70 R22,5 biedt extra stabiliteit, een uniform slijtagepatroon en een optimale loopvlakvernieuwing voor de stuuras. Een lange stalen gordel loopt over het radiale karkas in de rijrichting. Deze constructie optimaliseert de drukverdeling in het contactoppervlak, vooral onder wisselende belastingsomstandigheden. Bovendien vermindert hij ook de spanning op de randen van de gordel, wat de levensduur van de band en de mogelijkheid tot loopvlakvernieuwing verhoogt

Bandensensor

Nu is een procent (of twee) brandstofbesparing financieel interessant maar wel altijd lastig toe te schrijven aan een specifieke factor. Praktijkomstandigheden zijn immers nooit vergelijkbaar. Weersomstandigheden, staat van het wegdek, de chauffeur in de cabine en de onderhoudsstaat van het voertuig, het speelt allemaal mee. Voor een deel biedt telematica hier een antwoord en Conti kende al een bandensensor. Die is nu vernieuwd en gekoppeld aan een beheerportaal waar alle data is terug te vinden.

Het betreft hier ContiConnect 2.0. De Standard-versie is gelanceerd, een Advanced-versie is nog in ontwikkeling. Waar de Standard-versie druk en temperatuur registreert, kan de latere Advanced-versie ook profieldiepte en algehele bandenconditie registreren.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties