Met een nieuwe, moderne en duurzame werkplaats begint Veenstra Fritom het jaar met een frisse start. Op de plaats van de 45 jaar oude werkplaats verrees een compleet nieuw pand met drie, 30 meter lange werkstraten en een truckwash-installatie.

Veenstra Fritom is gespecialiseerd in euro-groupage, distributietransporten en warehousing in Heeg en Deventer in nauwe samenwerking met de andere Fritom-partners. Wekelijks worden er ritten uitgevoerd naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Frankrijk en de Benelux. Dat doet Veenstra Fritom met het eigen wagenpark, dat 70 trekkende eenheden en 130 opleggers telt en wordt aangevuld met rond de 40 vaste charters. Op het terrein van de hoofdvestiging in het Friese Heeg leidt Manager Operatie en Wagenparkbeheer Miquel Wiegmink ons rond in de nieuwe werkplaats. Naast de toegangsdeur tot de werkplaats is een uitgiftepunt voor chauffeurs aangebracht. Wiegmink: “Onze chauffeurs hebben een ‘druppel’ die toegang verschaft tot deze ruimte. Hier kunnen ze alles vinden wat ze nodig hebben zoals olie, koelvloeistof en lampjes, maar ook spanbanden en dergelijke.” De ruimte bevindt zich vlak bij het tankstation op het terrein. Chauffeurs kunnen daardoor heel eenvoudig na een check nog even wat repareren of aanvullen.

Alle keuringen zelf

De nieuwbouw werd op de plek van de oude werkplaats gebouwd, maar dan met een veel ruimere opzet. Wiegmink: “De oude werkplaats stamde uit de tijd dat trucks veel compacter waren, en in die tijd zelfs vaak nog zonder kantelcabine. Je kunt zo’n oud pand blijven aanpassen maar nu was het echt op. Bovendien willen we in de nabije toekomst ook de trucks zelf keuren. We doen nu al de opleggers zelf (de Laadklep Periodieke Keuring per februari 2022), maar door ook de trucks zelf te doen maken we een grote efficiencyslag. Belangrijk daarbij is ons voornemen om hier in Heeg te blijven met ons bedrijf. Alle dealers zijn 20 à 30 kilometer rondom ons bedrijf gevestigd en dat leidt tot veel zinloze kilometers voor keuringen.”

Opvallend is de ruime opzet en de grote hoogte van het pand. “Wij doen veel carrosseriewerk aan de opleggers zelf en hebben nu ruimte om met een rolsteiger/hoogwerker om een oplegger heen te rijden. Verder hebben we een 21 meter lange prefab apk-kelder van Maha laten inbouwen. In die put zit tevens een remmentestbank en een spelingsdetector. Verder zijn we klaar voor de eisen van de nieuwe koplamptester. Die loopt in een rails in de vloer voor een exacte meting van het lichtbeeld”, aldus Wiegmink. Een deeltjesteller is in bestelling.

Fritom Group
De Fritom Group is een familiebedrijf en bestaat uit acht logistieke dienst­verleners in Nederland.
Ze behoort met ruim 600 medewerkers en ruim 130 miljoen omzet tot de 25 grootste logistieke bedrijven van Nederland.

Tot de Fritom Group behoren:
Friesland
● Veenstra Fritom
● Fritom Holding
● Melkweg Fritom

Groningen
● Oldenburger Fritom

Drenthe
● Oldenburger Fritom

Overijssel
● Veenstra Fritom
● Bidon Fritom
● TGN Fritom

Zuid-Holland
● Forvision Fritom

Noord-Holland
● Oldenburger Fritom

Noord-Brabant
● Sanders Fritom

Duurzaam

De werkplaats is volgens de hoogste duurzaamheidsnormen en circulair gebouwd door Leurink Bouw uit Enschede, een bedrijf dat vooral in de agrarische wereld actief is. Op de oude vloer werd een nieuwe vloer aangebracht met vloerverwarming die verwarmd wordt door aardwarmte. Wiegmink: “We zijn volledig gas-loos in dit optimaal geïsoleerde pand waarbij de elektriciteit voor de warmtepomp en de verdere elektrische installatie en gereedschappen volledig wordt opgewekt door de installatie van 1600 zonnepanelen. Alle installaties zijn door de lokale installateur aangebracht en dat was een behoorlijke klus. Alleen in de vloer zit al drie kilometer verwarmingsleiding.”

De door zonne-energie aangedreven warmtepomp verwarmt niet alleen de vloer maar ook het warme water voor de Steinbrückner truckwash-installatie. In vier grote vaten wordt het water opgeslagen. Twee verwarmde boilers verzorgen de toevoer naar de hogedrukreinigers. Twee vaten zijn voorzien van water dat voor 90 procent wordt gerecycled. Het water wordt onttrokken uit drie grote 10 m3 ondergrondse bezinkbekkens die voor de werkplaats liggen. Het gerecyclede water wordt pas gebruikt nadat het eerst is gefilterd door een hogedruk cycloonfilter om alle onregelmatigheden uit het water te halen. “Eigenlijk gebruiken we alleen vers water voor het naspoelen van de voertuigen. Dat moet ook, omdat een klein deel van het water naar buiten verdwijnt als de truck na de wasbeurt naar buiten rijdt en we zo het recyclesysteem van voldoende water kunnen blijven voorzien.”

Fleetmanagementsoftware

De inrichting van de werkplaats werd door Brekupa gerealiseerd voor wat betreft het gereedschap, de haspels en het leidingwerk voor smeermiddelen. Wiegmink: “Verder werken wij met Wijlhuizen voor de universele onderdelen en met onze truckdealers zoals BSF voor TRP truckparts en de andere merkdealers. De belangrijkste noviteit is dat we nu werken met Tibusoft 2.0 fleetmanagementsoftware. Doordat we alles nu scannen wordt alles bijgehouden. Ook alle voertuigen hebben een barcode waardoor we een doorlopende, levenslange werkorder maken per voertuig. We kunnen daardoor in één oogopslag de complete historie van een truck of een oplegger zien en dat werkt ideaal. Op die manier is bijvoorbeeld de TCO van een voertuig heel eenvoudig te berekenen, en dat geeft een enorm goed inzicht in de vloot. Verder wordt het voorraadbeheer hierdoor bijzonder efficiënt.”

Foto boven: De nieuwe werkplaats is ruim opgezet.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 februari 2025
Ondernemersvertrouwen daalt weer in 2025
6 februari 2025
DB Schenker ontvangt eerste tien MAN eTGX trekkers
5 februari 2025
Renate de Walle nieuwe director Volvo Group Truck Center
5 februari 2025
Dollevoet kiest Mercedes-Benz vanwege lage downtime
5 februari 2025
Heemskerk fresh & easy gaat voor zuinig met Volvo
4 februari 2025
Hybride Scania vuilniswagens ‘beste van twee werelden’
Meest bekeken berichten
Recente reacties