Sommige pompwagens moeten nog uitgepakt worden en ten tijde van ons bezoek is het beschermplastic nog niet helemaal van de trap verwijderd. Maar dat we hier met een modern pand te maken hebben, compleet met ledverlichting en vloerverwarming, is van meet af aan duidelijk. De opschriften in oranje-blauw zijn nog maar net op de gevel aangepast. Kleuren die in het pand terugkomen en die een frisse aanblik geven. “Helemaal van het gas af is nog een te kostbare zaak. Maar met deze maatregelen brengen we het verbruik in elk geval flink terug”, zegt directeur Gerrit Hazelaar.

Meer werk

MSC Coevorden zag zich genoodzaakt om de werkplaats te vergroten nadat er steeds meer werk naar het bedrijf toe kwam. “We zitten hier in een regio waar steeds meer activiteit is ontstaan, en die laat zich niet door de Duits-Nederlandse grens beperken”, zegt Hazelaar. “We hebben hier werk van diverse transportbedrijven maar ook van logistieke bedrijven die hun heftrucks hier willen laten servicen.”

Hij stelde onlangs Erik Spalink aan om zijn team te komen versterken. “Erik is geen onbekende voor ons, hij woont in de regio en is tevens formulemanager van European Trailer Care en kan die werkzaamheden prima combineren.” We profiteren al langer van het feit dat we deel uitmaken van het internationale netwerk van European Trailer Care. Daardoor weten klanten, ook passanten, ons veel beter te vinden”, aldus Hazelaar. De werkplaats voor truck en trailer is opnieuw ingericht, er is nu veel meer ruimte beschikbaar doordat de banden en de heftruckactiviteiten naar het nieuwe gedeelte zijn verhuisd.

Diagnose per tablet

Bij de heftruckafdeling werken de monteurs al met een systeem waarbij alle informatie via een tablet verloopt, zoals werkorders, planning, onderdelen toevoegen, foto´s maken en de mogelijkheid om de klant te laten ondertekenen voor akkoord. “Onze monteurs die op locatie werken kunnen via hun eigen tablet ook inloggen in ons centrale systeem. We hebben hierdoor beter overzicht en we implementeren dit systeem uiteraard ook bij de afdeling trucks en trailers”, leggen Hazelaar en Spalink uit.

MSC heeft onlangs weer geïnvesteerd in nieuwe apparatuur, ditmaal in een diagnosetester van Jaltest. “We hebben dit merk sinds kort en dat bevalt ons erg goed. Vooral bij trucks komen we sneller bij de kern van de zaak, diagnoses stellen gaat snel en allerlei benodigde schema’s zijn snel en duidelijk beschikbaar”, aldus Spalink.

‘Van elk gefactureerd uur één à twee euro naar opleidingskosten’

Banden, uitlijnen

Sinds 2014 hebben we een eigen bandenservice. Er is grote variatie in banden en sinds we eigen specialisten in huis hebben, slaat deze service goed aan bij onze klanten”, aldus Hazelaar. Op deze manier biedt MSC haar klanten de mogelijkheid om alle werkzaamheden aan truck en trailer in eigen huis te kunnen uitvoeren. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor koelmachines en laadkleppen. Dat MSC haar service wil blijven uitbreiden, blijkt wel uit het feit dat er naast de bandenservice binnenkort ook een uitlijnservice voor trucks en trailers gaat komen. In de nieuwe werkplaats is speciaal daarvoor ruimte vrij gemaakt middels een nieuwe werkplaatsput. “We kregen die vraag al van enkele klanten, maar we weten inmiddels ook dat zelfs nieuwe opleggers niet altijd goed uitgelijnd zijn. Een goed uitgelijnde truck of oplegger heeft minder bandenkosten, geeft een besparing in brandstofkosten en in uitstoot van CO2,” aldus Hazelaar.

Eén dag in de week voert MSC Coevorden VLG-keuringen uit aan trucks en trailers waarbij een medewerker van RDW aanwezig is. “Daar zijn we natuurlijk heel blij mee, want op die manier nemen betrokkenen elkaar veel werk uit handen. Nu gaat alles in één keer goed, wat klanten natuurlijk het liefste zien”, zegt Hazelaar. MSC Coevorden voert indirect ook voor Duitse klanten keuringen uit, die een Europese status hebben. “We zitten hier 500 meter van de grens en Duitse bedrijven profiteren daar ook van. Zij zijn zeker niet terughoudend om bij hun dichtstbijzijnde adres gebruik te maken van de faciliteiten hier. Daartoe hebben we een contact in het nabij gelegen Emlichheim die voor ons de keuringen afmeldt”, zeggen Hazelaar en Spalink.

Meer monteurs graag

Alle verschillende keuringen en expertises hebben geleid tot een mix van monteurs met uiteenlopende specialismen. “Bij onze truck- en trailerafdeling zien we specialisten op remgebied en monteurs die zich met de opbouw van trailers bezig houden. Een uitgebalanceerd team, waar we nog wel wat versterking bij kunnen gebruiken”, legt Spalink uit. “We hebben nu tien monteurs op de truck- en trailer-afdeling, en zes bij de heftrucks. We kunnen zo nog twee, drie monteurs een plek geven, dan zou dit bedrijf nog meer klanten kunnen bedienen.” Hij legt uit dat de monteurs jaarlijks meerdere keren op cursus gaan. “We hebben een goede naam hoog te houden, dus moet je iedere keer mee met de laatste stand van techniek. Je zou kunnen stellen dat van de omzet van de werkplaats van elk gefactureerd uur één à twee euro naar opleidingskosten gaat. We investeren daar bewust in, het is een voorwaarde voor het succes van dit bedrijf.”

Kort voor het uitkomen van dit magazine, opende de werkplaats van MSC Coevorden. Gerrit Hazelaar en Erik Spalink volgen de markt op de voet. “We hebben goede jaren achter de rug. Van collega’s uit de groep van European Trailer Care bedrijven horen we dat de order intake voor nieuwe trailers nu niet verkeerd loopt, na een forse daling in de tweede helft van 2019. Dat is positief, want hoe we ons best ook doen, voor ons geldt dat we moeten werken met een heel korte termijnplanning. We kunnen vaak niet verder dan een week vooruit kijken. Daarnaast hebben we veel aanloop overdag van klanten die niet in de planning staan, maar die we zeker wel helpen. De combinatie van flexibiliteit, doelmatigheid en deskundigheid is onze kracht. Ver vooruit kijken kunnen we ons eigenlijk niet permitteren. Dat lijkt een handicap, maar sinds we hier in 2005 begonnen, is dat de beste aanpak geweest.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties