PartsXpert Wijlhuizen ziet het marktaandeel zogenoemde reman-onderdelen in de verkoop fors toenemen en bespeurt ook bij de fabrikanten van onderdelen steeds meer focus op hergebruik om daarmee een meer duurzame bedrijfsvoering te realiseren. Een tegenbeweging die de wegwerpmaatschappij van repliek dient?
Om te beginnen eerst even de gebruikte term reman concreet maken. Reman staat voor het Engelse werkwoord remanufacturing, wat zich letterlijk laten vertalen naar opnieuw produceren, herfabriceren. In feite betekent het dat een onderdeel of een voorwerp teruggebracht wordt naar nieuwstaat of soms zelfs beter doordat er upgrades worden uitgevoerd. Bekende voorbeelden zijn telefoons en laptops die refurbished worden: met een nieuwe accu en de modernste software koopt de klant een goedkoper product, omdat het merendeel van de grondstoffen opnieuw gebruikt wordt. Refurbishing en remanufacturing betekenen vrijwel hetzelfde en worden te pas en te onpas door elkaar gebruikt. Revisie betekent ook hetzelfde maar komt in de praktijk neer op een kleinschaliger proces dan het industrieel aangepakte reman.
“Als je erover nadenkt is het eigenlijk heel vreemd hoe we van nature omgaan met de productie van aftermarket producten”, zegt Sander Bredewout, CEO van Wijlhuizen Group. “We nemen heel veel moeite om vanuit grondstoffen een eindproduct te produceren. Vervolgens nemen we het product in gebruik en op het moment dat dit product faalt, gooien we het weg en starten we dit productieproces opnieuw. Terwijl in veel gevallen het product niet faalt, maar één van de onderdelen waar het product uit bestaat. Als je fietsband versleten is, gooi je toch ook niet de hele fiets bij het oud vuil?”
Afdichtingen
Bij reman-producten gaan we als aftermarkt hier veel beter mee om, betoogt Bredewout. Een bekend voorbeeld is de remklauw. “Een remklauw bestaat uit diverse onderdelen, maar vaak falen op termijn bijvoorbeeld de rubber afdichtingen. In het geval van een goed reman-proces stuurt de werkplaats de remklauw via de grossier retour naar de fabrikant. De fabrikant controleert bij binnenkomst of de zogenaamde ‘core’ van de remklauw nog goed is. Zo ja, dan wordt deze professioneel gereinigd en gebruikt als basis voor een reman remklauw. De remklauw wordt verder opgebouwd met nieuwe onderdelen, zodat uiteindelijk een remklauw wordt opgeleverd die minimaal net zo goed is als een nieuwe. Vandaar ook dat de garantievoorwaarden exact gelijk zijn aan die van een volledig nieuw exemplaar. De grossier heeft de reman remklauwen gewoon op voorraad liggen, waardoor een werkplaats niet hoeft te wachten en deze remklauw net als een volledig nieuwe remklauw snel kan bestellen.”
Duurzamere productie
De hoofdreden dat het marktaandeel van reman producten zo snel stijgt is de drang om duurzamer te produceren. Veel vlooteigenaren willen zelf hun CO2-footprint reduceren, of worden vanuit hun klanten daarom gevraagd en reman producten bieden daarin een flinke bijdrage.
De belangrijkste bijdrage wordt geleverd doordat de ‘core’ van een product niet twee keer geproduceerd hoeft te worden. Neem als voorbeeld een versnellingsbak. Het huis van de versnellingsbak bestaat uit aluminium/ijzer. In het geval van hergebruik van de core van de versnellingsbak wordt in ieder geval bespaard op drie vlakken. Allereerst de grondstoffen. Er hoeft niet opnieuw ijzererts gewonnen te worden om de behuizing van de versnellingsbak te produceren. Vervolgens is er minder energieverbruik. In het productieproces van ijzeren/aluminium behuizingen wordt enorm veel energie gebruikt. Dit is bij hergebruik van de core niet nodig. Ten slotte is er het transport. Veelal ligt de productie en assemblage van dit soort producten niet bij elkaar in de buurt, waardoor bij hergebruik flink kan worden bespaard op uitstoot van CO2.
Uiteraard wordt er ook CO2-uitstoot geproduceerd bij het retour nemen van de producten die voor reman in aanmerking komen, maar per saldo is een besparing van minimaal 80 procent op de uitstoot van CO2 en zelfs 90 procent op het gebruik van grondstoffen zeer gebruikelijk. We hebben het dus over flinke besparingen!
Een belangrijk item voor reman producten is de uiteindelijke kwaliteit na het reman proces. “In de praktijk hebben de reman producten zich gelukkig al bewezen”, aldus Jeroen van der Stelt, Manager Product Management bij Wijlhuizen. “Sterker nog, in bepaalde gevallen worden op reman producten modificaties doorgevoerd, waardoor in die gevallen het eindproduct zelfs beter is dan nieuw.” Een voorbeeld hiervan is een DPF-filter waarbij bekend was dat de ‘steen’ vrij snel losliet. Na modificatie (en typegoedkeuring) is de reman-variant van dit DPF-filter feitelijk gewoon beter dan het originele exemplaar. Samen met de uitstekende garantievoorwaarden zorgt dit ervoor dat de kwaliteit gelukkig steeds minder vaak ter discussie staat.
Veel vlooteigenaren willen zelf hun CO2-footprint reduceren, of worden vanuit hun klanten daarom gevraagd en reman-producten bieden daarin een flinke bijdrage.
Een ander voorbeeld zijn reman remklauwen. Deze zijn voorzien van verbeterde afdichtingen en hard verchroomde geleidingspennen zodat deze niet gaan vastzitten maar gangbaar blijven door de harde toplaag op de bussen en er geen mogelijkheid meer is tot corrosie.
De verschillende PartsXperts organiseren in samenwerking met de producenten ook regelmatig trainingen waarbij werkplaatsen inzicht krijgen in de technische elementen van het reman proces, zodat inzichtelijk wordt hoe de kwaliteit geborgd wordt. “In bepaalde gevallen hebben we zelfs met individuele klanten een testperiode afgesproken, zodat de kwaliteit ook in de praktijk de kans heeft gekregen om zichzelf te bewijzen.”
Véél voordeliger
Iedereen weet dat in het transport de marges vaak flinterdun zijn. Een belangrijk element van reman is daarom ook de kostprijs. Je kunt als fleetowner natuurlijk alleen maar duurzaam ondernemen als je ook nog geld verdient onder aan de streep. En dat is met reman producten gelukkig goed mogelijk. Gemiddeld bespaar je al snel 25 procent op de aanschafprijs in vergelijking met een volledig nieuw product. Hierdoor is het ook vanuit financieel oogpunt erg interessant om voor reman te gaan in plaats van nieuw.
Uiteindelijk is het gebruik van reman producten in feite een no-brainer, concluderen beide heren. “Een veel duurzamere keuze: dezelfde of zelfs betere kwaliteit dan nieuw en prijstechnisch ook een flinke stap voordeliger.”
Foto boven: Jeroen van der Stelt (Manager Product Management bij Wijlhuizen): “Na modificatie (en typegoedkeuring) is de reman-variant van dit DPF-filter feitelijk gewoon beter dan het originele exemplaar.” Rechts Sander Bredewout (CEO van Wijlhuizen Group).