Nabuurs Supply Chain Solutions uit Haps besteedde anderhalf jaar geleden alle reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uit aan MAN Trucks-dealer Den Engelsen Bedrijfswagens. Voor Fleetmanager Dolf Hubertus was dat een spannende en uitdagende stap maar nu, anderhalf jaar later, kijkt hij tevreden terug op die beslissing.
Nabuurs Transport stond voor de bouw van een compleet nieuw hoofdkantoor in Haps en daarbij was de werkplaats een punt van discussie. “Doorgaan op de oude locatie was geen optie en met de transitie naar duurzamer transport op de agenda was investeren in een nieuwe werkplaats een hele uitdaging. Er komt van alles op ons af en niemand weet nog precies hoe, dus hoe bereid je jezelf daar op voor als bedrijf?


Bovendien was de aard van het bedrijf veranderd in de laatste tien jaar. Van internationaal transport zijn we ons steeds meer gaan focussen op Nederland met specifieke distributiediensten”, aldus Dolf Hubertus.
Besloten werd om een partner te zoeken die alle onderhoud en reparatie over kon nemen, waardoor Nabuurs zich volledig kon richten op de kernactiviteit, transport en logistiek. Nabuurs is logistiek dienstverlener voor FMCG bedrijven in Food, Personal Care, Retail en Horeca. Daarnaast houdt Nabuurs zich bezig met het vervoer van levend pluimvee en warehousing. Het bedrijf heeft een eigen vloot van rond de 300 trekkende eenheden en zo’n 1000 medewerkers.

Twee keer per jaar binnen
Het familiebedrijf Nabuurs, opgericht in 1928, werkt al sinds vele jaren met MAN-trucks. Het bedrijf is dat merk altijd trouw gebleven en momenteel bestaat zo’n tachtig procent van de vloot uit MAN-trucks. “De andere merken in onze vloot zijn (voornamelijk) door overnames binnen gekomen maar ons hart ligt duidelijk bij MAN. Vandaar dat we contact zochten met onze dealer, Den Engelsen Bedrijfswagens, voor de overname van ons complete onderhoud, inclusief de monteurs.”
Belangrijk bij de keuze van een servicepartner was dat niet alleen de trucks, maar ook alle getrokken materieel en carrosserieën onderhouden moesten worden. Dolf: “Wij gaan ervan uit dat een truck twee keer per jaar binnen komt, en dan moet alles aangepakt worden. Dat betekent dus ook de koelmotor, de laadklep en alles wat er verder maar aan een truck zit. Dat wil dus zeggen dat als een truck binnen komt alles meteen wordt nagelopen. Het kan niet zo zijn dat een truck na een reparatie een maand later moet binnenkomen voor bijvoorbeeld een laadklepkeuring. Dat wordt dan ook meteen aangepakt.”
‘In totaal gingen twaalf monteurs van Nabuurs naar Den Engelsen in Nijmegen’
Een argument voor een eigen werkplaats was altijd de inzetbaarheid van de vloot. “Als een reparatie uitloopt dan moet er in de avonduren doorgewerkt kunnen worden. Die flexibiliteit was van groot belang, en dat verlangden we ook van onze servicepartner.” In de oude situatie, met de eigen werkplaats, had Nabuurs zelfs eigen, gecertificeerde koelmotormonteurs in dienst. Ook deze monteurs zijn meegegaan naar Den Engelsen, waar zij dezelfde activiteiten uitvoeren aan de vloot. Voor Den Engelsen betekende de overname van het onderhoud van Nabuurs dan ook niet alleen een uitbreiding van het personeelsbestand, maar ook van de expertise van deze monteurs op veel vlakken.

Geen R&O contracten
Den Engelsen had wel oren naar het overnemen van het complete service en onderhoud van de vloot van Nabuurs. Anderhalf jaar geleden werd dat geëffectueerd, met de overname van de complete werkplaatsinventaris, onderdelen en van alle betrokken medewerkers. “In totaal ging het om twaalf monteurs die overgingen van Nabuurs naar Den Engelsen in Nijmegen”, vertelt Hubertus.
Dat was voor de organisatie van de Den Engelsen-vestiging in Nijmegen een behoorlijke stap want het team werd hiermee bijna verdubbeld. “Overigens hebben wij geen R&O contracten op de trucks. Alles gebeurt onder onze regie en er is door Den Engelsen een speciaal online dashboard ontwikkeld waardoor wij inzicht houden over de staat van het wagenpark. Daarin kunnen we de exacte status van ieder voertuig zien, inclusief die van het getrokken materieel. Dat werkt uitstekend in de praktijk, net als de hele samenwerking met Den Engelsen. Voor zo’n samenwerking is een groot wederzijds vertrouwen nodig.”
Het merendeel van de Nabuurs-vloot wordt bij Den Engelsen-vestigingen onderhouden met het zwaartepunt in Nijmegen maar het bedrijf heeft meer dan twintig vestigingen door heel Nederland. “Voor trucks die, bijvoorbeeld in het Noorden gestationeerd zijn maken we gebruik van de regionale MAN-dealers.”

Nieuwe trucks
Op het terrein van Den Engelsen in Nijmegen staat een groot aantal Nabuurs-trucks. Zowel trekkers als bakwagens staan klaar om in gebruik te worden genomen, terwijl andere Nabuurs-trucks binnen zijn voor onderhoud. Dolf: “Op dit moment staan er verschillende nieuwe trekkers voor ons klaar, zowel lowdeck als standaard trekkers. Verder zitten we middenin de aflevering van 28 nieuwe TGM-bakwagens voor de verschillende vestigingen. Vorig jaar hebben we de eerste tien uit deze serie al in bedrijf genomen.”



Den Engelsen.
Het gaat hierbij om MAN TGM 18.250 bakwagens met een gesloten opbouw en een Bär-laadklep voor drankendistributie door heel Nederland. Een aantal van deze trucks is afgeleverd in de kleuren van biermerken van AB-Inbev zoals Budweiser en Hertog Jan. Verder is er een serie afgeleverd in de huisstijl van Sligro waar Nabuurs voor werkt. “Deze trucks worden hier volledig opgebouwd volgens onze specificaties, met flitsers in de grille, een achteruitrijcamera en Lisa Alert als dodehoekbewaking. Verder zijn deze trucks uitgerust met de meest luxe, luchtgeveerde stoelen voor chauffeur en bijrijder. In de drankendistributie werken we namelijk met bijrijders en die moeten ook comfortabel kunnen zitten”, aldus Hubertus.
Code 95 Aflevercursus
De samenwerking met Den Engelsen heeft geleid tot een specifieke aflevercursus voor chauffeurs in het kader van de Code 95. “De techniek maakt grote sprongen en moderne trucks zitten vol systemen die soms enige uitleg nodig hebben. Om die reden hebben we samen met Den Engelsen en MAN een aflevercursus opgezet voor onze chauffeurs die een nieuw voertuig krijgen. Daarmee kunnen we heel specifiek informatie geven over de trucks, onze systemen en meteen voldoen aan de verplichte nascholing in het kader van de Code 95. Onderdeel van de opleiding is een praktijkgedeelte met onder meer veilig manoeuvreren met extra aandacht voor de dode hoek. Deze opleiding is een prachtig voorbeeld van onze intensieve samenwerking met Den Engelsen.”
Den Engelsen
Per 1 juli 2023 is Den Engelsen Bedrijfswagens neergestreken in het land van Flipje. Met de overname van de Tielse MAN dealervestiging van Rosiervandenbosch telt Den Engelsen Bedrijfswagens nu in totaal vijf MAN dealerbedrijven, plus het Volkswagen Bedrijfswagencentrum in Eindhoven. Met deze overname heeft het familiebedrijf Den Engelsen haar werkgebied belangrijk uitgebreid. Den Engelsen neemt in Tiel zowel het pand als de medewerkers over en biedt net als op de andere vestigingen totaalservice voor trucks, bestelwagens en getrokken materieel.
Den Engelsen Bedrijfswagens is in 2019 ontstaan door de overname van vier MAN-dealerbedrijven in Eindhoven, Stein, Venlo en Nijmegen, plus het Volkswagen Bedrijfswagencentrum in Eindhoven. Inmiddels zijn de activiteiten uitgebreid met Den Engelsen Verhuur en Den Engelsen Top Used, gespecialiseerd in in- en verkoop van gebruikte trucks en bestelwagens. Met de uitbreiding in Tiel, biedt Den Engelsen optimale service aan MAN bedrijfswagens vanaf de A2 tot aan de Duitse grens en in heel Zuidoost Nederland. Het familiebedrijf telt na de overname in Tiel bijna 200 medewerkers en mag zich tot de grootste MAN-dealers van Nederland rekenen.
Foto boven: Dolf Hubertus, fleetmanager bij Nabuurs Transport.