Het monteren van gebruikte onderdelen is niet alleen goedkoper, het is ook uit oogpunt van duurzaamheid aan te bevelen. Met een leverancier als Vos Truckparts verzekert u zich van gegarandeerde kwaliteit en een ruime beschikbaarheid, van moeren en bouten tot complete cabines.
partnercontent
Het bedrijf dat begon met het opkopen, opknappen en weer verkopen van schadetrucks is in de loop der jaren negentig uitgegroeid tot een leverancier van gebruikte truckonderdelen die over de hele wereld exporteert. Hiervoor worden nog steeds schadetrucks opgekocht, bijvoorbeeld van verzekeringsmaatschappijen, maar ook jong gebruikte trucks van transporteurs die bijvoorbeeld maar drie jaar met een truck rijden en ze dan van de hand doen. Hans van den Oever, directeur van het bedrijf dat hij samen met zijn oom Rinus Vos heeft opgericht, benadrukt het groeiende belang van het inzetten van gebruikte onderdelen in een tijd dat alles duurder wordt. “Transporteurs hebben het altijd al lastig gehad. Ze moeten concurreren met lagelonenlanden in Oost-Europa die hier komen rijden. Kijken naar een alternatief voor nieuwe onderdelen is dan verstandig, ook als het goed gaat.”

Aantrekkelijk alternatief
Van den Oever geeft graag het voorbeeld van de uitlaatdemper, vroeger een eenvoudig onderdeel dat je makkelijk onder de arm meenam voor een nieuwprijs van 400 gulden. “Dan heb ik het over de beginjaren negentig, toen we met Vos Truckparts begonnen met het demonteren van gebruikte trucks. Nu kost een uitlaatdemper voor een Scania 12.000 euro. Het is een heel andere techniek geworden, een fabriekje op zichzelf: er wordt AdBlue ingespoten, gassen worden gereinigd… Je ziet moderne vrachtauto’s ook niet meer roken. Dus voor een transporteur is het nu veel aantrekkelijker om te kijken naar een alternatief voor dat nieuwe onderdeel van 12.000 euro. Wij verkopen ze grofweg voor de helft, vaak nog wat minder zelfs. Die uitlaatdemper is een extreem voorbeeld, maar het geldt voor alle onderdelen.”
Duurzaamheid in de bedrijfsvoering wordt van overheidswege opgelegd, maar is ook een uitstekende manier om je te profileren. Van den Oever: “Ik weet van de burgemeester en wethouders van Maasdriel, waar Hedel bij hoort, dat ze supertrots zijn dat ze een duurzaam bedrijf als het onze binnen hun gemeente hebben. Ik vind het ook prachtig om die bijdrage aan de circulariteit te leveren. Ik denk dan ook dat het er naartoe gaat dat we goede onderdelen terug gaan leveren aan de fabrikant. Voor bedrijven als het onze ligt er nog een hele toekomst braak. Dat komt, daar ben ik van overtuigd.”
In het kader van verduurzaming ziet Van den Oever de elektrificatie van het wagenpark nog wel als een uitdaging. “De aanschafprijs is een lastig punt. Een elektrische truck kost het dubbele van een conventionele truck. Het volgende probleem is hoe een transporteur twintig vrachtwagens tegelijk aan de lader kan zetten. Dat kan het stroomnet niet aan. Ik denk ook dat we daarom bij een conventionele motor blijven, maar dan een die op waterstof loopt. Cummins heeft al zo’n motor. Ten eerste kun je waterstof duurzaam maken met gebruik van wind- en zonne-energie, en waterstof kun je opslaan. Een accu bij een transportbedrijf neerzetten waar twintig trucks aan kunnen laden is veel lastiger.”
Er is behalve duurzaamheid en de lagere prijs nog een goede reden om te kiezen voor gebruikt: snelheid. Van den Oever: “Als een vrachtwagen schade heeft gereden en er moet een nieuwe cabine op, kost dat bij de fabrikant 50.000 euro en moet je er soms weken op wachten. Wij hebben hier dezelfde, complete cabines staan voor de helft van de prijs en je hebt die nog morgen in huis ook.”
30 procent van de onderdelen die Vos Truckparts verscheept blijft in Nederland, dat een relatief jong wagenpark heeft en tevens de markt is die nog altijd het hardste groeit. Van den Oever: “Ook daaraan zie je dat Nederlanders aan de portemonnee denken, maar ook enorm bezig zijn met verduurzamen. Daarnaast verschepen we veel naar Afrika, waar vaak wat oudere trucks rondrijden. China en India zijn verboden terrein; die mogen geen gebruikte onderdelen importeren. Die maken ze zelf, nieuw.”

Garantie
De beslissing om bij Vos Truckparts gebruikte onderdelen te kopen wordt makkelijker gemaakt doordat het de gedemonteerde en schoongemaakte onderdelen levert, desgewenst aan huis en met garantie. “We bezorgen door heel Europa. We rijden zelf met vrachtwagens in Duitsland, België en Frankrijk. Met busjes rijden we in Nederland, België en een stukje Noord-Frankrijk. De rest versturen we met pakketdiensten. In Nederland leveren we binnen 24 uur: vandaag besteld, morgen in huis. Vroeger reden ze vanuit de garage nog wel zelf naar een sloopbedrijf om ergens een koplamp vanaf te schroeven, maar daar is een monteur tegenwoordig te duur voor. Die service moet je wel verlenen en dat maakt ons voor die bedrijven interessant.”
Behalve de garantie dat het onderdeel goed is – het wordt immers na demontage uitvoerig getest – voert Vos Truckparts op basis van het chassisnummer altijd een check uit of het bestelde onderdeel wel op het bestemde voertuig past. “Op ons webportaal vragen we bij elk besteld onderdeel naar het chassisnummer. Blijkt uit onze informatie dat het onderdeel niet past bij het chassisnummer, dan bellen we de klant altijd op om te vragen of hij echt dat onderdeel wil bestellen. Al onze verkopers hebben de knowhow om dat uit te kunnen zoeken. Ook beschikken steeds meer transporteurs zelf over die informatie, dus dat gaat bijna niet meer fout. Er zijn ook transporteurs die alleen rijden met de drie merken die wij hier voeren: DAF, Scania en Volvo, omdat wij een one-stop-shop zijn. Ze kunnen hier voor alles terecht, we geven garantie en we leveren aan huis.”
Nieuw
Overigens beperkt Vos Truckparts zich niet tot gebruikte onderdelen; het bedrijf verkoopt ook nieuw, juist vanuit die one-stop-shop-gedachte. Van den Oever: “We willen onze klanten ontzorgen. Als ze toch een gebruikt onderdeel bij ons bestellen en ze hebben ook nog een set schokdempers nodig, leveren wij die ook. Niemand vervangt die voor gebruikte, net zo min als remschijven of een koppeling. Ja, als een truck nog drie maanden mee moet, dan kun je een koppeling gebruikt monteren, maar normaal gesproken doe je dat niet. Gebruikte koppelingen gaan nu naar specialistische bedrijven die ze reviseren en als ruildelen verkopen.”
- Begin jaren 90 begonnen met het demonteren van trucks is Vos Truckparts zich in de loop der jaren gaan specialiseren in gebruikte onderdelen van 3 truckmerken: Scania, Volvo en vanaf 2004 DAF, vanwege de toenemende vraag vanuit de markt.
- Op de locatie in Zaltbommel demonteert Vos Truckparts 6 trucks per week, 320 tot 350 per jaar.
De onderdelen gaan naar meer dan 7000 klanten, verspreid over vrijwel
de hele wereld. - 30 procent gaat naar Nederlandse afnemers, de markt die nog altijd het hardst groeit.
- Bij Vos Truckparts werken 60 mensen, waarvan 20 op de demontage- (inclusief schoonmaak, revisie en reparatie) en 9 op de verkoopafdeling.
- Het huidige magazijn in Hedel meet 10.000 vierkante meter. Hier liggen meer dan 80.000 artikelnummers.
- Naast het magazijn in Hedel heeft Vos Truckparts nog een 2e vestiging in Hedel waar complete gebruikte trucks worden verkocht en 2 vestigingen in Zaltbommel, waar gemiddeld 100 tot 120 trucks staan te wachten op demontage. De onderdelen worden schoongemaakt en gecontroleerd en vervolgens in Hedel opgeslagen.