Becx Verhuur heeft een wagenpark van 1400 voertuigen. Onderhoud, reparatie en schadeherstel van het wagenpark gebeurt in eigen beheer. Daarvoor heeft Becx Verhuur naast de originele DAF Davie diagnoseapparatuur nu ook diagnosesets van Jaltest aangeschaft.
Becx is een begrip in de vrachtwagenwereld. Dat komt niet alleen doordat Becx Verhuur een grote speler is in de transportsector, maar ook omdat Michiel Becx een aantal jaren actief is geweest in de Dakar-rally. Michiel heeft het bedrijf overgenomen van zijn vader. Jo Becx had een groot transportbedrijf, maar Michiel liet 25 jaar geleden weten dat hij de zaken anders aan wilde vliegen. Hij wilde zich niet meer richten op het transport zelf, maar op wagenparkbeheer en het verhuren van transportmaterieel.
Verhuur
In 2001 is het Brabantse bedrijf officieel omgedoopt tot Becx Verhuur. “In die tijd had het al 120 vrachtwagens en 360 trailers. Inmiddels is het wagenpark uitgegroeid tot bijna 1400 voertuigen, waarvan 1100 trailers. Daarnaast verhuurt het bedrijf ook nog terminaltrekkers en meeneem-heftrucks”, vertelt manager Berry van Spreeuwel. Becx verhuurt aan zakelijke klanten, met contracten voor een dag tot contracten voor 10 jaar: “Wij ontzorgen ondernemingen op het gebied van transport. Het gaat vaak om complete wagenparken, waarbij de vrachtwagens in de trailers de kleur en de reclame van het betreffende bedrijf hebben. We nemen soms ook complete vloten over. Je ziet soms dat bedrijven van hun eigen wagenparkbeheer af willen. Het scheelt hen gereedschap, ruimte, aandacht en mensen. Dat geeft ze de gelegenheid om zich volledig te concentreren op hun core business. Het beheer van het wagenpark laten ze dan aan ons over, want dat is onze core business. Bedrijven zijn vaak ook erg gecharmeerd van onze werkwijze. Bij ons is het ‘geen gezeur, afspraak is afspraak’. Dat is ons USP.”
‘We kunnen met onze Davie bijvoorbeeld geen contactsloten inlezen en programmeren, ondanks het feit dat ik wel over een Sermi-certificaat beschik.’
24/7

Becx Verhuur is al bijna 25 jaar actief als verhuurbedrijf. In de loop der tijd is er veel veranderd: “We begonnen met vijf man in de werkplaats, nu hebben we 22 monteurs in Esbeek en vijf bij de vestigingen in Eersel. We hebben drie werkplaatschefs. Ook qua werkcultuur is er in de loop der jaren wel iets veranderd. Vroeger was het heel normaal om tot elf uur ’s avonds aanwezig te zijn, tegenwoordig zie je om zeven uur nog maar op weinig plekken licht branden. En dat terwijl we een 24-uurs economie hebben. Producten zijn 24/7 voor iedereen beschikbaar. Winkels zijn op zondag open. Die worden bevoorraad door vrachtwagens. Er zijn meer openingsuren, maar er wordt minder tijd aan besteed. Voor ons betekent dat dat vrachtwagens uitermate betrouwbaar moeten zijn.”
Alles zelf
Ook op het technische vlak is er veel veranderd: “Emissies zijn belangrijker geworden, er zit veel meer elektronica in vrachtwagens. Als je vroeger een vrachtwagen had die één op twee liep, dan had je een goeie. Nu moeten ze minimaal één op 3,3 lopen, anders is het niet acceptabel. En alles aan de vrachtwagen moet werken, want onze klanten betalen ervoor. Een en ander betekent wel, dat je goed personeel moet hebben, dat over veel technische kennis beschikt”, stelt Berry. “Dat hebben we gelukkig. We leiden ook zelf monteurs op. We kunnen alles zelf, van reparaties aan de carrosserie van een trailer tot aan motorenrevisie van een trekker.” Een van de redenen dat Becx Verhuur efficiënt kan werken, is dat het zich beperkt tot één merk trucks: “Wij hebben een sterke voorkeur voor DAF. Eigenlijk hebben we alleen maar DAF in ons wagenpark. Daar is ons magazijn op geënt, daar is onze kennis op geënt, daar hebben we het gereedschap voor, daar is onze diagnose op geënt. Als je meerdere merken hebt, heb je viermaal zoveel spullen nodig. Voor onze terminal-trekkers geldt hetzelfde, die zijn allemaal van Terberg. Voor trailers is het een ander verhaal. Daar hebben we wel diverse merken naast elkaar.”
Preventief
Becx Verhuur biedt een 24-uurs service voor zijn klanten. “Ook dat doen we in principe zelf. Voor een lekke band rijden we natuurlijk niet naar Zuid-Frankrijk, voor eenvoudige klussen hebben we een netwerk om die dingen op te lossen. Als het echter ingewikkelder wordt, sturen we er toch iemand naartoe om te helpen of om de combinatie op te halen. Dat kost natuurlijk wel een lieve duit, dus is het slimmer om pechgevallen te voorkomen. Dat doen wij door preventief onderhoud. Neem bijvoorbeeld de koppeling. Een truck gaat een miljoen kilometer mee, de koppeling haalt dat niet. Je kunt dus wachten tot je met een kapotte koppeling langs de kant van de weg staat, maar je kunt hem ook bij 500.000 km vervangen. Dan heb je een zorgeloos kindje voor de tweede helft van de kilometrage”, lacht Berry. “En vervangen moet je hem toch een keer binnen de levensduur, dus kost het je niet meer om het preventief te doen. Hetzelfde geldt voor banden. Elke auto komt één keer per jaar hier, dan wordt alles gerepareerd en dusdanig onderhouden, dat hij zeker weer een heel jaar probleemloos kan rijden.”

Met een vloot, die bijna uitsluitend uit DAF-trucks bestaat, is het logisch dat Becx Verhuur heeft geïnvesteerd in de originele DAF Davie-diagnosesoftware: “Reuze handig, want je hebt de laatste programmeringen en je kunt direct de benodigde onderdelen erbij zoeken. Het heeft echter ook zijn beperkingen, want omdat we geen echte dealer zijn, hebben we niet de volledige toegang. We kunnen er dus niet alles mee wat we willen. We kunnen bijvoorbeeld geen contactsloten inlezen en programmeren, ondanks het feit dat ik wel over een Sermi-certificaat beschik. Bovendien hebben we tegenwoordig twee vestigingen en we wilden geen tweede Davie-abonnement. We hebben dus een veelzijdig alternatief gezocht en dat gevonden in Jaltest. We hebben er twee van aangeschaft, met verschillende certificeringen. Voor de vestiging in Esbeek hebben we Jaltest OHW (Off Highway), waarmee we trailers, terminaltrekkers en meeneem-heftrucks kunnen uitlezen. Voor Eersel hebben we zowel Jaltest OHW als CV (Commercial Vehicles), zodat we alles kunnen uitlezen. Het blijkt in de praktijk enorm handig om Jaltest ernaast te hebben. We kunnen zelfs op afstand vrachtwagens uitlezen en foutcodes resetten en we kunnen nu al die dingen doen die bij Davie zijn afgeschermd. Uiteraard duurt het bij Jaltest iets langer voordat de allernieuwste DAF-modellen erin zitten, maar wij zijn er uitermate tevreden over!”