De eerste trainingsdag werd bijgewoond door twintig deelnemers – klanten én niet-klanten. Tijdens de cursus op maat komen onderwerpen aan bod als slijtage, bandenspanning, uitlijnen en wat te doen bij een pechgeval. Daarnaast wordt uitgelegd hoe stilstand kan worden voorkomen en het brandstof- en bandenverbruik omlaag kan. Dit zorgt ervoor dat de berijders van de vrachtwagens kunnen bijdragen aan de duurzaamheid van het bedrijf.
Nieuwe stap
Remco Nooteboom spreekt van een nieuwe stap binnen de truckafdeling van Profile Car & Tyreservice Nooteboom. “We bieden service, meerwaarde en focussen ons op innovaties binnen de branche.” Er staat nog voor zestig chauffeurs een training gepland. Daarnaast lopen gesprekken met verschillende transportbedrijven om een cursus op maat te bieden.
0 reacties
Deze specifiek op banden gerichte training is een belangrijke stap om kosten te besparen op de truckbanden, iets wat ook positieve invloed heeft op het brandstofverbruik (minder slijtage aan remvoeringen, enz.). Voor de transportondernemer kunnen deze besparingen het jaar rond genomen enorm oplopen. Tevens geeft deze training een grote bijdrage voor een schoner leefmilieu, namelijk een betere luchtkwaliteit door vermindering van fijnstof-roet deeltjes. Verder zal meteen merkbaar worden dat het fileleed door vrachtwagens met bandenpech afneemt, en hierdoor de verkeersveiligheid veiliger zal worden.
Hoe belang van voldoende kennis bij de chauffeur over banden en rijstijl, om in de praktijk tot forse besparingen te kunnen komen, is al jaren bekend. Er zijn al in 2008 verbluffende resultaten mee behaald. Het is dan ook jammer dat er niet eerder dan 2018 is begonnen met een dergelijke bandentraining, die zeker een waardevolle praktische bijscholing zal zijn.
Door deze kennis in praktijk te brengen, zoals de nieuwe bandentraining aangeeft, heb ik al in 2008 een indrukwekkende prestatie van ´vijftien keer de wereld rond´ kunnen behalen op een set Goodyear truckbanden. Deze afstand van circa 600.000 kilometer was zover bekend niet eerder voorgekomen bij Goodyear Dunlop. Tot op heden is het nog steeds uniek.
In het vakblad Verkeerskunde van november 2014 heb ik hierover mogen vertellen in een artikel , betreft het toenemende fileleed door vrachtauto´s met bandenpech. Milieudefensie bracht in 2016 een boekje uit met daarin verhalen van 99 Nederlanders die een unieke bijdrage aan ´n beter leefmilieu hebben gebracht. Het rijden van vijftien keer de wereld rond op een set truckbanden is daarin ook opgenomen. De bandentraining is een goede zaak en blijkt zeker nodig. De resultaten uit 2008 laten zien dat er toen al volop aandacht voor banden was. Het blijft vreemd dat deze echte grote kostenbespaarder nu pas (2018) de aandacht gaat krijgen?
Nu ben ik 65 jaar, en trots op het behaalde hoogste resultaat ooit ( 600.000 kilometer). Het is een mooi weetje dat de bandentraining al in 2008 bezig was.
Will Snoeijen