Volgens Clean City en HyMove loopt de energietransitie vertraging op, met name door netcongestie. De bedrijven zeggen een oplossing te hebben: zelf off-grid elektriciteit opwekken met waterstof.

Via een brandstofcel zet de Gamechanger waterstof om in elektriciteit. Er zijn vier elementen: waterstoftanks, een brandstofcel, een accupakket en laadpalen. Deze elementen zijn los van elkaar te veranderen en te schalen. Volgens het Zwitserse engineeringsbedrijf Clean City en HyMove zijn de mogelijkheden eindeloos. Op bouwplaatsen en evenementen kan de Gamechanger bijvoorbeeld tijdelijk elektriciteit leveren.

Veel meer nog ziet men een oplossing voor bedrijven die tegen netcongestie aanlopen. Het stroomnet zit vol, bedrijven moeten jaren wachten voor een nieuwe of verzwaarde aansluiting wordt aangelegd. Dat heeft meerdere oorzaken, legt Elbert Huijzer uit. Hij is strategist bij netwerkbedrijf Alliander. De bouwstop door stikstofregels, gebrek aan personeel en het gebrek aan een duidelijke richting door de overheid zijn volgens hem redenen dat de problemen voorlopig nog niet zijn opgelost. Die kunnen wel tot 2050 aanhouden.

Livorno

In Arnhem werd het eerste exemplaar van de Gamechanger gepresenteerd: de Gamechanger1. Deze is op een compacte aanhanger gebouwd en bestemd voor de haven van Livorno, Italië. Hier arriveren dagelijks grote zeeschepen vol nieuwe auto’s. Op dit moment is een kwart van die auto’s elektrisch, maar dit percentage neemt snel toe. Deze gaan de boot op met een vrijwel lege accu, dus ze moeten opgeladen worden voordat men ze kan lossen. De Gamechanger bleek de perfecte oplossing.

Speciaal voor Livorno is de generator op een compact aanhangwagenchassis gebouwd.

Speciaal voor Livorno is de generator op een compact aanhangwagenchassis gebouwd. De Gamechanger1 is dus een mobiele laadpaal, met twee 60 kW aansluitingen om auto’s te laden aan boord van de zeeschepen. Door zijn compacte opbouw en geringe hoogte van 1,70 meter kan deze aanhanger op alle autodekken van de schepen komen. Dit eerste exemplaar is ontwikkeld door HyMove in samenwerking met Venema E-Mobility Charging Solutions (VECS) en wordt binnenkort in gebruik genomen.

De haven van Livorno was zo enthousiast dat men ook een stationaire variant wil installeren. Deze Gamechanger is een stuk groter: hij kan tot 3 megaWatt elektriciteit leveren. Hiermee wil de haven een elektrische veerboot opladen, maar ook de zeeschepen van walstroom voorzien. Zij hoeven dan niet meer hun motoren te laten draaien op stookolie als ze aan de kade liggen.

Het begin

Volgens Clean City en HyMove zijn dergelijke toepassingen ook voor ons land heel geschikt. Daar waar veel elektriciteit nodig is en het niet lukt dit snel aan te leggen, kan de Gamechanger een oplossing bieden. Hierbij denken ze bijvoorbeeld aan bedrijven die hun transport willen elektrificeren, maar op korte termijn geen laadpalen kunnen plaatsen. Een mobiele of stationaire generator op waterstof helpt deze bedrijven verder, zo denkt men. Zeker aangezien de netcongestie nog zeker jaren zal duren.

De Gamechanger1 is dan ook slechts het begin, zo verzekerde men het publiek in Arnhem. Eind dit jaar komt de Gamechanger2: een grotere, mobiele versie van de generator. Deze krijgt de grootte van een normale trailer en levert tot 800 kW DC. Dit is genoeg om op locatie meerdere elektrische vrachtwagens op te laden. De laadpaal komt dus naar de vrachtwagens toe. Er wordt gewerkt aan een Gamechanger die megaWatt-charging aankan, dus laden met meer dan 1000 megaWatt.

In de komende 16 maanden willen HyMove en VECS 2000 exemplaren van de Gamechanger bouwen. Hiervan zijn enkele tientallen voor Nederland bestemd. Clean City levert de Gamechanger als onderdeel van een mobiliteitsoplossing. Hierbij biedt het bedrijf elektrische voertuigen en de laadoplossing in de vorm van de Gamechanger. Bedrijven hoeven zo zelf niet te investeren in de apparatuur. ‹

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties