Dankzij economische onzekerheid en de naderende milieu-eisen verwachtte Volvo geen verkooprecords in 2024. Toch bleek het een uitstekend jaar.
Onverwacht verkocht Volvo in 2024 bijna 30% meer vrachtwagens dan het jaar ervoor. In totaal werden er 3.815 vrachtwagens van Volvo op kenteken gezet. Hiermee is Volvo wederom het tweede merk van Nederland, na ons eigen DAF natuurlijk. Over het hele jaar werden er 17.793 vrachtwagens verkocht: fors meer dan van tevoren voorspeld. Dit betekent een groei van 17,5 procent ten opzichte van 2023.
Vooral in december werden opvallend veel vrachtwagens op kenteken gezet: in totaal 3.569. Normaal is dit in deze maand tussen de 500 en 800 stuks. “We hadden deze beweging wel bij lichte bedrijfswagens verwacht, maar niet bij zware vrachtwagens”, vertelt Martin Knijnenburg, Director Volvo Truck Sales. “Blijkbaar willen veel ondernemers toch een vrachtwagen die nog een aantal jaar de zero-emissiezones in mag, maar niet elektrisch is.”
Elektrisch
Ondanks dat 55% van de verkochte elektrische vrachtwagens een Volvo was, viel de verkoop hiervan tegen. In 2024 werden 533 elektrische vrachtwagens op kenteken gezet, waarvan 291 Volvo’s. Dit jaar zullen er dankzij de zero-emissiezones meer elektrische vrachtwagens verkocht worden, maar ondertussen levert ook de concurrentie hun elektrische modellen. Desondanks verwacht Volvo goede verkoopcijfers, met name door specifieke elektrische bouwvoertuigen.
Dit jaar zullen de verkoopaantallen die van vorig jaar niet overstijgen, verwacht Volvo Nederland. Dankzij de ingevoerde zero-emissiezones en de vrachtwagenheffing die volgend jaar ingevoerd wordt, neemt de populariteit van diesel af. Daarnaast hebben veel ondernemers de aankoop van een vrachtwagen vooruit geschoven naar eind vorig jaar. Deze orders hebben een negatief effect op de verkopen van 2025.