Een mooie primeur voor Van Doorn uit Geldermalsen: het bedrijf mag op pad met de eerste in Nederland geleverde MAN eTGX. Het markeert de start van een nieuw hoofdstuk voor MAN.
De eTGX is de zware elektrische vrachtwagen van MAN. Hiermee gaat het Duitse merk de strijd aan met de Volvo FH Electric en de Mercedes-Benz eActros 600. De MAN eTGX komt met een accugrootte tussen de 240 en 540 kWh, wat een rijbereik van maximaal 650 kilometer oplevert. In Duitsland reden er al enkele exemplaren, bijvoorbeeld voor de logistiek van MAN zelf. Nu echter is het eerste exemplaar ook in Nederland afgeleverd.
Botsabsorber
Van Doorn uit Geldermalsen zet de MAN eTGX 4×2 trekker in als mobiele botsabsorber tijdens werkzaamheden en calamiteiten. “Met het oog op de strenge CO2-doelstellingen in Europa investeert Van Doorn nadrukkelijk in duurzaam transport”, verklaart Martien Duel, financieel directeur. “Voor de diensten die wij leveren, zijn wij ervan overtuigd dat elektrische aandrijving ons de beste mogelijkheden biedt. En daarvoor levert de MAN eTGX ons in dit geval het beste totaalpakket. Je kiest tenslotte niet uitsluitend voor het product, maar ook voor de gehele organisatie die erachter zit.”
Binnenkort levert MAN nog negen exemplaren van de eTGX aan verschillende klanten in Nederland. In mei volgt de volgende serie. Hiermee sluit MAN zich definitief aan bij Volvo en Mercedes-Benz. Andere fabrikanten, zoals Scania en DAF, hopen zich later dit jaar ook bij deze groep te voegen.